5 nyårslöften för din hälsa – som du kan hålla

Nyårslöften kan vara svåra att hålla, och ofta lovar man kanske för mycket och vill införa alldeles för stora förändringar i sin vardag.

Börja därför med små saker som gör hälsan bättre – och gör 2020 till ett bra och hälsosamt år för både kropp och själ.

Här är fem nyårslöften som du faktiskt kan hålla – för din egen hälsas skull.

Andra har också läst

Foto: Shutterstock

Anders Hansen, överläkare och psykiater.

1. Träna och rör på dig – för hjärnans skull

Att vi mår bra av att röra på oss och vara fysiskt aktiva är det ingen som kan säga emot. Men exakt hur bra och vilka hälsoeffekter vi kan få kan vara en nyhet för vissa. Visste du till exempel att du blir mer stresstålig, förebygger stress och lindrar oro och ångest av träning?

Att träna gör även att risken för demens minskar med 40 procent och du kan också föryngra din hjärna genom att vara fysiskt aktiv. Det räcker att promenera 30 minuter fem dagar i veckan för att minska risken att drabbas.

Prioritera träningen för att må bra, och kom ihåg effekterna på stress, oro, minnet och effekterna på hjärnans åldrande så kan det vara lättare att få in träningen i vardagen 2019.

Vad är det som händer i hjärnan när vi tränar?

– När vi rör på oss slår hjärtat snabbare än när vi vilar och musklerna behöver då mer blod. Hjärnan får också mer blod, ungefär 20 procent. Det gör att hjärnan får mer syre och näring. Det är förmodligen anledningen till att den fungerar bättre på kort sikt; att man blir mer kreativ och får mer koncentration säger Anders Hansen.

– Jag tror att effekten av fysisk aktivitet på hjärnan kommer vara huvudanledningen till att folk tränar om 20 år, säger Anders Hansen, överläkare och psykiater.

LÄS MER: Anders Hansen: Så föryngrar du hjärnan med träning

Foto: Shutterstock

2. Sluta banta

Det är nämligen helt lönlöst, menar överviktsforskaren Erik Hemmingsson.

– När man bantar försätter man kroppen i ett svältläge, och den svarar genom att aktivera olika försvar. När vi tömmer fettdepåerna kommer kroppen att motverka det, för den tycker inte om att energin försvinner, förklarar Hemmingsson.

Han menar att det bästa du kan göra för både hälsan och vikten är att acceptera din kropp i stället för att ge dig hän åt olika soppdieter och lågkalorikost.

– Fråga dig själv: Är det inte viktigare att må bra i själen än hur kroppen ser ut? Vi måste sluta straffa kroppen och i stället leva i samklang med den. Steg ett är att inte längre störa sig på sitt utseende, utan att man faktiskt lär sig att tycka om det, säger han till Hälsoliv.

Enligt Erik Hemmingsson är detta en av nycklarna till att hitta sin trivselvikt. Här kan du läsa mer om hans tips.

Foto: Shutterstock

3. Planera in mobilfria aktiviteter

Helt ärligt! Vi spenderar galet mycket tid med våra telefoner i handen. I många av våra smarta telefoner får du numera svart på vitt hur mycket tid i veckan du spenderar med din telefon.

Det finns många anledningar att försöka lägga undan mobilen då och då. Både den som är stressad och den som har sömnproblem rekommenderas att dra ner på den uppkopplade tiden med skärmarnas blå ljus. Speciellt känsliga verkar vi vara på kvällen innan vi somnar.

Du som är riktigt modig bokar in ett tyst dygn på något lugnt ställe - gärna nära naturen.

– Jag gör det en gång i kvartalet, som en kvartalsrapport med mig själv. Helt klart 4 x 24 timmar per år som gör störst skillnad för mitt välmående, berättar Erika Kits Gölevik.

Om 24 timmar inte är för dig - börja smått med en skärmfri kväll i veckan. Eller testa vad som händer om du lämnar mobilen när du åker och handlar.

LÄS MER: Erika Kits Gölevik om sina tysta dygn


Foto: Shutterstock

4. Gå ut i skogen oftare

Att tillbringa tid i naturen kommer med många hälsofördelar. Immunförsvaret stärks och risken för sjukdomar som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar minskar. Att vistas i skogen har dessutom positiv påverkan på vår psykiska hälsa.

Studier visar att vår självbild blir bättre och att vi nojar mindre över våra kroppar när vi är ute och går i naturen. Forskare hävdar till och med att naturen läker utbrändhet bättre än medicin.

Varför? Hälsoliv har tidigare talat med Patrik Grahn, professor i landskapsarkitektur vid SLU. Han menar att det delvis kan förklaras som en urmekanism, ett nedärvt intresse för det som lever och växer.

– För vår överlevnads skull har vi en slags instinkt om vad som är bra för oss. Ser man ett minsta tecken på grönska och liv så väcker det hopp och förtröstan, säger han i den intervjun.

LÄS OCKSÅ: Så lite träning behövs för att motverka depression

Foto: Shutterstock

5. Gör rörelse till en skön rutin

Att springa milen och lyfta skrot i all ära - om du är stillasittande stora delar av dina dagar kommer de där träningspassen inte att förlänga ditt liv.

I en studie, publicerad i Annals of Internal Medicine, konstaterades att det finns en stark koppling mellan mycket stillasittande och att dö i förtid. Kopplingen var oberoende av hur mycket deltagarna tränade i övrigt.

En av de bästa sakerna du kan göra för att leva länge är att röra på dig under dagen. Forskaren bakom studien ovan rekommenderar en bensträckare en gång i halvtimmen.

Hälsolivs träningsexpert Erika Kits Gölevik:

– Strössla rörelse över din vardag så att den och du och din kropp blir lite skönare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här