Vissa personlighetstyper är mer benägna att börja bråka än andra.
Det bästa sättet att undvika bråk på jobbet är att tänka på hur man uttrycker sig inför andra.
1 AV 2
Vissa personlighetstyper är mer benägna att börja bråka än andra.
Foto: Colourbox
2 AV 2
Det bästa sättet att undvika bråk på jobbet är att tänka på hur man uttrycker sig inför andra.
Foto: Colourbox

4 personlighetstyper som alltid börjar bråka på jobbet

Konflikter på jobbet är inget ovanligt.

Säkert har du själv rykt ihop med en kollega någon gång.

Men visste du att vissa personlighetstyper är mer benägna att börja bråka än andra?

Här avslöjar vi vem just DU bör se upp för – eller anstränga dig lite extra för.

Här är personligheterna som krockar

*Dominanta med stabila

*Plikttrogna med inflytelserika

Vilken personlighetstyp är du – och vad kan du göra för att undvika konflikt?

DOMINANT

Du är: Impulsiv och skeptisk. Har inga problem att gå rakt på sak och föredrar omedelbara resultat.

Du kan uppfattas som: Lite skrämmande och otålig.

Du bör: Försöka vara lite mer tålmodig och ställa fler frågor.

PLIKTTROGEN

Du är: Metodisk och skeptisk. Detaljorienterad och mycket analytisk.

Du kan uppfattas som: Alltför perfektionistisk och mån om reglerna.

Du bör: Bli mer flexibel och uppmuntra andras kreativitet.

INFLYTELSERIK

Du är: Impulsiv och varm. Du gillar grupparbete och är bra på att skapa entusiasm för olika projekt.

Du kan uppfattas som: Alltför ouppmärksam på detaljer.

Du bör: Försöka bli en bättre lyssnare och mer organiserad.

STABIL

Du är: Metodisk och varm. Du har gott om tålamod och eftersträvar en harmonisk arbetsmiljö.

Du kan uppfattas som: Obeslutsam och tveksam till att införa förändringar.

Du bör: Jobba på att bli mer bestämd och självsäker.

KÄLLA: Dr Tim Ursiny, grundare av Advantage Coaching & Training, i Business Insider

De flesta av oss har förmodligen gått i klinch med en arbetskamrat någon gång. Andra gör det lite titt som tätt.

Ibland är grälen en ren slump – men ofta beror de på en personlighetskrock. Vissa typer passar helt enkelt inte lika bra ihop som andra.

Kan ta in psykolog

På stora och pressade företag kan klimatet ibland bli så negativt att man är tvungen att ta in en affärspsykolog. Det gjorde till exempel det amerikanska finansbolaget Wells Fargo för att försöka få sina anställda att samarbeta bättre.

För tidningen Business Insider berättar coachen i fråga, Tim Ursiny, hur han brukar låta personalen genomgå ett personlighetstest och sedan be dem att minnas sin senaste konflikt. I åtta fall av tio visar det sig ha varit med en kollega av motsatt persontyp.

"Dominanta" bråkar mest

Särskilt benägna att ställa till bråk är "dominanta" personer, eftersom de är bestämda, rättfram och öppet aggressiva i sitt sätt. Och inte sällan drabbar de samman med "stabila" medarbetare, som i sin tur är passivt aggressiva.

För att skapa bättre stämning på kontoret uppmanar Tim Ursiny alla anställda att, när de har identifierat sin sort, försöka anpassa hur de uttrycker sig inför andra.

Vågar du kolla vem DU är?