ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

37 pigga upp dig-tips!

37 pigga upp dig-tips!

egoguiden. Våren är snart här och energin borde spritta i kroppen. Ändå känner du dig trött och håglös. Men lugn det finns hopp. Ego ger dig 37 råd som tar dig upp ur svackan. Nu när dagarna blir längre och och ljusare förväntas energi och lust gå hand i hand med ditt dagliga humör. Tyvärr blir det ofta tvärtom. Orsakerna kan vara flera, stress, dålig kost, alkohol, koffein och nikotin. Dessutom reagerar kroppen, liksom på hösten, på långvarigt mörker med att överproducera sömnhormonet melatonin, samtidigt som produktionen av "pigghets och må bra hormonet" serotonin minskar. Detta leder till ökad trötthet ofta med nedstämdhet och depression som följd. Vare sig det är motgångar i livet, stress, sömn- eller vitaminbrist som orsakar tröttheten finns det vägar ut och knep för att undvika att falla tillbaka i samma mönster igen. En allsidig kost och daglig motion, gärna mitt på dagen ute i friska luften, räcker långt. Är det omöjligt att hinna vara ute mitt på dagen? Du är inte ensam. Men misströsta inte, korta stunder är bättre än inga och lite ljus är bättre än mörker. Kanske kan du gå av bussen en station tidigare eller parkera lite längre bort från jobbet. En kort promenad på morgonen är en utmärkt och upppiggande start. Om du har tid att gå ut en liten stund på lunchen för att ta några friska andetag är du en bra bit på väg. En promenad ger både motion och ljus. Ät mycket frukt och grönt under dagen och avsluta den sedan med att lyssna till kroppens signaler och lägg dig när du blir sömnig. Om tröttheten blir övermäktig är det bra att ha ett ess i rockärmen att plocka fram.

Örter och vitaminer som kan hjälpa

Guarana

Stimulerar andning, skellettmuskulatur och hjärta. Är uppiggande och dämpar aptiten.
  • Guarana (n.)
  • Mineraler

    Många, speciellt kvinnor lider av järnbrist.
  • Blutsaft (n.)
  • Ferronol
  • Biostrath
  • Schisandra

    Ört som visat sig ha lugnande effekter samtidigt som den höjer kroppens energi. Hjälper kroppen att utvinna och effektivisera användandet av syre i kroppen vilket ger mer energi.
  • Chi San (n.)
  • Rosenrot

    Svensk fjällväxt som ökar koncentrationsförmågan. Sägs också ha positiv effekt på minnet, orken och uthålligheten.
  • Rosenrot (n.)
  • Ginseng

    Används som stärkande medel vid nedsatt prestationsförmåga, trötthet och svaghetskänsla.
  • Gericomplex, kapslar och tabletter (nl.)
  • Ginsana, kapslar och tinktur (nl.)
  • Gerimax, kapslar och tinktur (n.)
  • Gerelite, kapslar (n.)
  • Friggs ginseng (n.)
  • Ginkgo Biloba

    Vidgar blodkärlen, och ökar blodgenomströmmningen i hjärnan. Piggar upp och ger bättre koncentrationsförmåga.
  • Anjo GB Ginkgo, mixtur och tabletter (nl.)
  • Bio Biloba (nl.)
  • Friggs Ginkgo Biloba (nl.)
  • Gink-Yo (nl.)
  • Ginkomax (nl.)
  • Seredrin (nl.)
  • Proginkgo (nl.)
  • Memoplant (nl.)
  • Johannesört

    Används vid lätt nedstämdhet, lindrig oro och mot tillfälliga insomningsbesvär.
  • Movina, tabletter (nl.)
  • Esbericum, kapslar (nl.)
  • Hyperiforce, droppar (nl.)
  • Nocturne, mixtur (nl.)
  • Neurokan, tabletter (nl.)
  • Libramin, tabletter (nl.)
  • Vitaminer

    Vitamintillskott är bra om du misstänker att du inte får i dig tillräckligt genom kosten.
  • Mivitotal multivitamineral (n.)
  • Friggs Multivitamineraler (n.)
  • Cederroths Multiplex-multivitaminer och mineraler (n.)
  • Bio-Antioxidant (n.)
  • Salus Alpenkraft (n.)
  • (nl.) = Naturläkemedel (n.) = Naturmedel Källa: Hälsokostrådet
    Expertens bästa tips mot tröttheten:
    Bertil Dahlgren är för många känd under namnet helhetsdoktorn. Han är specialist i företagshälsovård och medicinsk rehabilitering. Han är också utbildad i ortopedisk medicin samt idrottsmedicin. Här ger han sina bästa tips hur du kan råda bot på tröttheten.

    Tillsätt det du saknar

    Vårtrötthet framträder ofta vid brist på någonting. Ta reda på vad just du saknar och tillsätt det i din vardag. Är det brist på ljus efter en lång vinter? Brist på rörelse, vitaminer eller mineraler? Eller sover du helt enkelt för lite eller dåligt. För kvinnor handlar det ofta om järnbrist och för äldre brist på B-vitamin.

    Motionera regelbundet

    Regelbunden motion ökar blodcirkulationen (även i hjärnan) och har en allmänt stimulerande och harmoniserande inverkan på människan.

    Sluta röka och dra ner på kaffet

    Tobaksbruk alkohol- och kaffemissbruk kan medföra depression. Detsamma gäller missbruk av sömnmedel och andra beroendeframkallande droger.

    Ät dig till starkare "må bra" hormoner

    Fyll din kost med ananas, avocado, banan, cashewnötter, choklad, fikon, pekánnötter, plommon, tomat och valnötter. De innehåller mycket tryptofan som stärker kroppens "må bra-" och "pigghetshormon" serotonin.

    Åk på semester

    En till två veckors hälsosemester ger tid att ladda batterierna. Det ger dig också energi och kunskap att ta hand om trötthetstillstånd året runt.

    Ät fett och B-vitamin

    Tillskott av B-vitamin och essentiella fettsyror hjälper kroppen att tillgodose sig övriga tillskott och preparat på bästa sätt. Finns naturligt i fet fisk, linfrön och valnötter. Säljs också som kosttillskott till exempel Efalex, Eye-Q och Lipolar balans. Detta kan med fördel ges till skoltrötta ungdomar vintertid för att slippa ökad skoltrötthet på våren.

    Kontakta din läkare

    Din läkare kan hjälpa dig att avgöra om det är en vårdepression du lider av. Han/honhjälper dig också att hitta en behandling som passar dig. Vid djupa depressioner är det mycket viktigt att diskutera med sin läkare för professionell hjälp innan man påbörjar behandling. Källa: www.helhetsdoktorn.nu