Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
TUFFA TIDER. 30-plussare ska hinna allt. Var noga med sömn och energi.
TUFFA TIDER. 30-plussare ska hinna allt. Var noga med sömn och energi.
TUFFA TIDER. 30-plussare ska hinna allt. Var noga med sömn och energi.
TUFFA TIDER. 30-plussare ska hinna allt. Var noga med sömn och energi. Foto: Kraig Scarbinsky

30-årsåldern: Ät fisk och sov mycket

Mycket sömn - och mat proppad med viktigt järn.  

Så här ska du leva när du är runt 30.

Det här är ofta den tid i livet när du behöver mest ork. Du är i början eller mitt i din yrkeskarriär, och samtidigt är du kanske på väg att skaffa barn eller har småbarn. Samtidigt vill du hinna träna och ha ett socialt liv, vara en bra mamma och älskarinna. Du behöver fylla på med energi som ger dig kraft och ork att klara alla delar i ditt liv. Försök också sova tillräckligt, din kropp behöver den återhämtningen.


Motionen

 

Se möjligheterna

 Träning behöver inte vara ett pass på gymmet eller en lång löprunda i skogen, det kan vara svårt att hinna med nu. Därför gäller det att utnyttja de tillfällen som finns, till exempel gå en rask barnvagnspromenad eller småjogga med vagnen, när du ändå ska någonstans.

 

Samla tid

 Om du har svårt att röra på dig en timme i följd kan du samla mindre bitar. Tio minuter här och en kvart där ger större effekt än om du inte rör på dig alls.

 

Gör som barnen

 Kombinera träning med lek med barnen, lär av deras spontana sätt att röra på sig. Kläng i klätterställningen med dem på lekplatsen, spela aktiva tv-spel som Wii tillsammans, plocka svamp i skogen eller cykla en runda ihop.

 

Träna bålen

 För att förebygga ryggproblem, eller slapp mage och foglossningar om du tänker skaffa barn, bör du träna core eller liknande.

 

Träna hemma

 Det finns massor med träning på dvd. Hitta någon eller några som passar dig, gärna en kortare och en längre variant med träning för hela kroppen.

 

Maten

 Ät ordentligt och regelbundet

 Din ämnesomsättning är fortfarande relativt hög och du behöver äta ordentligt för att orka. Undvik snabba kolhydrater som bara gör dig pigg för stunden.

 

B9-vitamin

 Vill du skaffa barn ska du se till att få i dig mycket av B9-vitamin. Den naturliga varianten folat finns i bland annat baljväxter och gröna blad.

 

Drick grönt te

 De höga mängderna av antioxidanter hjälper dig att stå emot fria syreradikaler. Gör en kanna med en liter vatten och två påsar te som du kan ha vid din arbetsplats. Då får du i dig vätska, grönt te ökar dessutom förbränningen.

 

Ät vitlök

 Det stärker immunförsvaret så att du kanske slipper att smittas av barnens alla förkylningar.

 

Ät surkål

 Det är bra för magen, eftersom det stärker magens enzymer. Det hjälper dig att smälta maten och stärker ditt immunförsvar. Fil eller yoghurt innehåller också bra bakterier.

 

Ät mycket fisk

 Satsa på fet fisk som lax, makrill och sill så att du får i dig omega-3 fetter. Det hjälper många funktioner i kroppen, bland annat är det bra för ett skarpt sinne.

 

Extra järn

 Du behöver lite extra järn för att inte tappa orken. Ät gärna en sallad med färsk bladspenat och citronsaft. C-vitaminet hjälper upptaget av järn.

 

Tillskott

 Om du inte äter fisk, eller väldigt lite, kan du komplettera med kapslar med fiskolja.

 Testa rosenrot och ginseng, eller bipollen, för extra energi och skärpa.

 Ät B9-vitamintabletter, folsyra, om du har svårt att få i dig den naturliga varianten folat genom kosten.

 Propolis, eller bikitt, kan vara bra att lägga till om du ofta blir förkyld. Det stärker immunförsvaret.