Ewa Söderström Skiöldebrand är GI-expert.
Ewa Söderström Skiöldebrand är GI-expert. Foto: MGNUS JÖNSSON

3 goda GI-råd till vegetarianer

* Ät mer protein än vad som vanligtvis rekommenderas.


* Försök att äta protein från olika proteinkällor.

 

*  Ät vitamin B12 som tillskott till din kost.



3 viktiga meneraler

* Selen: Du som lever på veganmat bör ta ett dagligt tillskott av selen. Selen


förekommer naturligt i vilda växter, svamp, paranöt och vitlök. 


*Zink: Zink finns främst i de fyra sädesslagen. Som GI-vegan äter du endast fullkorn av råg, korn, havre och dinkel. Eftersom du inte äter veteprodukter i någon större utsträckning, kan du behöva tillskott av zink.


* Jod: Vet du med dig att du äter en allt för saltfattig kost, kan du behöva ett tillskott av jod. Jod finns naturligt i alger och som kosttillskott i jodtabletter.



Se upp!

Seitan är en vegetarisk produkt som ersätter kött, men som – till skillnad från alla andra – har mycket högt GI. Seitan är tillverkat av vetestärkelse och lämpligt endast efter riktigt hård träning.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!