Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Ewa Söderström Skiöldebrand är GI-expert.
Ewa Söderström Skiöldebrand är GI-expert.
Ewa Söderström Skiöldebrand är GI-expert.
Ewa Söderström Skiöldebrand är GI-expert. Foto: MGNUS JÖNSSON

3 goda GI-råd till vegetarianer

Ewa Söderström Skiöldebrand

* Ät mer protein än vad som vanligtvis rekommenderas.

 * Försök att äta protein från olika proteinkällor. 

 

 *  Ät vitamin B12 som tillskott till din kost.


3 viktiga meneraler

 * Selen: Du som lever på veganmat bör ta ett dagligt tillskott av selen. Selen 

 förekommer naturligt i vilda växter, svamp, paranöt och vitlök.  

 *Zink: Zink finns främst i de fyra sädesslagen. Som GI-vegan äter du endast fullkorn av råg, korn, havre och dinkel. Eftersom du inte äter veteprodukter i någon större utsträckning, kan du behöva tillskott av zink. 

 * Jod: Vet du med dig att du äter en allt för saltfattig kost, kan du behöva ett tillskott av jod. Jod finns naturligt i alger och som kosttillskott i jodtabletter.

 

Se upp!

 Seitan är en vegetarisk produkt som ersätter kött, men som – till skillnad från alla andra – har mycket högt GI. Seitan är tillverkat av vetestärkelse och lämpligt endast efter riktigt hård träning.