20 knep för att komma ur depressionen

Är du nedstämd eller deprimerad? Då kan rätt behandling hjälpa dig. Här är 20 knep för dig som vill lindra symptomen.

1. Ät bra mat på regelbundna tider och gärna tillsammans med andra. En trevlig stämning runt middagsbordet höjer humöret flera grader.  

2. Banta inte, det förvärrar depressionen.  

3. Ät rikligt med kött, kiwifrukt, aprikos, plommon, ananas, tomater, valnötter och solrosfrön. De innehåller tryprofan. En aminosyra som behövs för att kroppen ska tillverka signalsubstansen serotonin som är viktig för regleringen av vår sinnesstämning.

4. Ät tillräckligt med kalorier. Kalorifattig kost ger en minskning av tryprofan i blodet. Kvinnor är mer känsliga för effekterna av tryprofanbrist än män.  

5. Njut av choklad, kakor eller andra godsaker. Kolhydraterna behövs för att ge extra energi och minska på tröttheten men också för att tryprofan lättare ska tas upp från kosten.  

6. Promenera, cykla, gympa, påta i trädgården. Motion bidrar till kroppens produktion av endorfiner som minskar smärta och även hjälper signalsubstanserna att reglera sinnesstämningen. Motionen distraherar också dystra och mörka tankar.

7. Dagsljus höjer sinnesstämningen. Ta en promenad när det är ljust

8. Ljusterapi under den mörka årstiden kan hjälpa till att höja serotoninnivåerna i hjärnan.

9. Unna dig en skidsemester i ett snölandskap eller en solvecka vid öppet hav.

10. Se över belysningen hemma och på jobbet. Ljus inredning påverkar sinnesstämningen.

11. Skaffa dig regelbundna sömnvanor. Sömn är viktigt för det centrala nervsystemet. Stig upp och gå och lägg dig vid ungefär samma tider. För att lättare somna in, varva ned en stund innan du går och lägger dig.

12. Stressa inte. Minska aktiviteter för att få ett lugnare tempo.

13. Avslappning och meditation minskar på spänningar och ångest. Massage och ett varmt bad kan ha samma effekt.

14. Fatta inga viktiga beslut när du är deprimerad. Det kan färgas av den dystra sinnesstämningen.

15. Håll kontakt med vänner och arbetskamrater. Att prata om sina känslor lättar på trycket.

16. Släpp fram gråten. Den har precis som skrattet läkande effekt.

17. Uppskatta det positiva. Gör en lista och sätt plustecken för sådant som är bra i livet. 18. Avsluta varje dag med att tänka på något som du tycker om.

19. Planera in aktiviteter som du gillar: måla, spela fotboll, meka med bilen, träffa kompisar. Det bryter en ond cirkel av hopplöshet.

20. Köp något nytt. Nya vårskor, en grej till bilen eller båten. Det har en uppiggande effekt.

 

LÄS OCKSÅ: Panikångest och depression - 12 saker du bör veta

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + boken Träna hemma av Annika Sjöö. Läs mer!