Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 11 dec 2013 13:32

12 knep för att hålla nacke och rygg i trim

VANDRAR BORT VÄRKEN. Åsa Hugosson från Fotskäl, ser till att röra på sig för att komma till rätta med sina ryggbesvär. &quot;Jag brukar gå ett litet varv för att få i gång cirkulationen. Då blir det bättre&quot;. <br>Foto: LEIF GUSTAFSSON/TT

VANDRAR BORT VÄRKEN. Åsa Hugosson från Fotskäl, ser till att röra på sig för att komma till rätta med sina ryggbesvär. "Jag brukar gå ett litet varv för att få i gång cirkulationen. Då blir det bättre".
Foto: LEIF GUSTAFSSON/TT

Foto: Leif Gustafsson

Många lider av smärta i rygg och nacke.

Men det finns enkla tips som lindrar värken.

Åsa Hugosson, 33 från Fotskäl i Marks kommun, har ofta ont i ryggen och försöker därför undvika att stilla stilla.

- Jag brukar gå ett litet varv en gång i timmen för att få i gång cirkulationen. Då blir det bättre, säger hon.

Varje år drabbas mer än hälften av Sveriges befolkning av ryggvärk vilket ofta också har en koppling till nackont. Var femte person har dessutom långvariga ryggbesvär.

- Den som har kortvarig ryggvärk löper stor risk att få långvarig värk om man inte behandlar smärtorna så snart som möjligt, säger Stefan Bergman, smärtforskare på reumatikersjukhuset Spenshult.

Finns enkla knep

Enligt en studie som har publicerats i Harvard Health Publication finns det enkla knep som gör att du kan hålla nacken i trim. Receptet är bland annat att inte sitta stilla för länge, att ha bra kuddar när du sover och att göra ergonomiska anpassningar.

Stefan Bergmans bästa råd vid rygg- och nackvärk är att försöka vara aktiv.

- Inledningsvis kan man ta värktabletter om man behöver det för att komma i gång, man bör då ta receptfria tabletter. Paracetamol ger minst biverkningar men man kan också ta antiinflammationshämmande tabletter.

Cecilia Belin är legitimerad sjukgymnast och menar att man inte behöver göra övningar som tar mer än tio minuter om dagen för att hålla nacken och ryggen i trim. Men det finns fler knep än så.

- Vi sitter sönder våra ryggar i dag. Därför är det bra att gå ett varv var 40:e minut om man har ett stillasittande jobb, säger hon.

- Hållningen är också a och o. Därför är det bra att ställa sig framför spegeln för att se hur den är. Många lutar sig lite framåt och skjuter fram hakan vilket kan orsaka problem.

Åsa Hugosson är en av de som ofta har ont i ryggen. Just nu är hon föräldraledig men har annars ett stillasittande arbete där hon försöker gå ett litet varv en gång i timmen för att ryggen ska må bättre. Hon försöker också motionera för att bygga upp musklerna.

- Det är mitt bästa tips, säger hon.

- Sedan har jag anpassade madrasser och kuddar, det märks direkt i kroppen om man sover borta, säger hon.