woman sitting on kitchen counter throwing orange in the air
woman sitting on kitchen counter throwing orange in the air Foto: Monkey Business Images

12 godsaker som bromsar din ålder

Börjar håret kännas frissigt och sprött och huden torr och fnasig? Med rätt mat kan håret få ny glans och huden bli len igen. Här är råvarorna som gör dig snygg, både inifrån och utifrån!

1. Olivolja

 

Olivolja håller huden fräsch och minimerar rynkorna. Den innehåller bland annat antiinflammatoriska ämnen, antioxidanter och E-vitamin. Välj kallpressad olivolja. Oljan kan också användas på kroppen, till exempel till torra armbågar eller frissiga hårtoppar.

 

2. Kokos

 

Kokosolja innehåller speciella fettsyror, som laurinsyra vilken är antibakteriell. Den anses därför vara extra bra mot problemhy med till exempel eksem och dessutom gynna en bra tarmflora. I kokosoljan finns också mineraler och vitaminer, som vitamin E.

Kokosnötsolja kan också användas som hårinpackning.

 

Foto: Monkey Business Images Ltd

3. Apelsin

 

Apelsiner innehåller C-vitamin som är nödvändigt för att vi ska kunna tillverka kollagen. Bra mängder av C-vitamin finns också i till exempel paprika och vinbär. Krämer som innehåller C-vitamin kan bidra till att skydda hudcellerna från att skadas av de fria syreradikaler som solens UV-strålar bildar.

 

Foto: Maria Åsén

4. Blåbär

 

Blåbär, liksom hallon, jordgubbar och andra mörkröda bär, ger oss starkare hud. Det beror på innehållet av blå färgpigmentet antocyanin som också bidrar till att skydda våra hjärnceller från att åldras i förtid.

 

5. Havtorn

 

Det lilla orange superbäret innehåller det mesta som huden behöver, som A-, B- och E-vitamin. Dessutom finns det i ett enda bär lika mycket C-vitamin som i en hel apelsin. Som pricken över i:et innehåller havtorn omega 3-fett. Allt bidrar till att skydda och stärka huden och håret.

 

Foto: Serhiy Shullye

6. Broccoli

 

Broccoli hjälper huden att reparera solskador och skyddar dessutom mot hjärtinfarkt.

Broccoli innehåller nämligen kemiska ämnen som stoppar åderförfettning, så kallad ateroskleros. Det finns nämligen ett kemiskt ämne i broccoli som aktiverar ett protein som hindrar kärlen från att täppas igen.

 

7. Lax

 

Lax och andra feta fiskar innehåller det nödvändiga fettet omega som kan bidra till en friskare hy och hårbotten. Valnötter och linfrön innehåller också omega 3-fett.

 

8. Mandel

 

De söta mandlarna innehåller bra halter av E-vitamin som stärker huden och dess celler. Krämer som innehåller E-vitamin kan bidra till att skydda hudcellerna från att skadas av de fria syreradikaler som solens UV-strålar bildar. Solrosfrön, nötter och olivolja innehåller också E-vitamin.

 

9. Avokado

 

Avokado innehåller flera vitaminer som hjälper till att stärka hud och hår, som vitamin A och E. Dessutom hjälper det hälsosamma fettet till att återfukta inifrån. Mosad avokado kan också användas till en naturlig ansiktsmask.

 

Foto: Christer Wahlgren

10. Morötter

 

Av morötter får du tillskott av karoten. Det är ett ämne som i kroppen omvandlas till A-vitamin. Vitamin A motverkar torr och fjällande hy. Karoten finns även i bland annat spenat och papaya.

 

Foto: Fotograf: Malou Holm/Expressen

11. Granatäpple

 

Kärnornas olja innehåller ämnen som främjar hudens cellförnyelse, som den speciella punicinsyran, E-vitamin, flavonoider och polyfenoler. De har en antioxidativ effekt och kan hjälpa till att skydda huden mot solskador och föroreningar.

 

Foto: Brent Hathaway

12. Havre

 

Havre innehåller E-vitamin, antioxidanter och kan ha en inflammationshämmande effekt. Därför kan det bidra till friskare hud och hår. Krossade havregryn kan också användas mot fet hårbotten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!