11 myter om hälsa och träning

Trodde du att frukost var dagens viktigaste mål, att C-vitamin får din förkylning att försvinna eller att fettsnål mat är bättre än fet?

Då är det dags att tänka om.

Här är den avslöjande listan med 11 hälsomyter du bör sluta tro på, enligt Buzzfeed Life.

1. Smala människor är hälsosammare än tjocka

Du kanske trodde att det gick att avgöra hur hälsosam någon är enbart genom att titta på personen - men så är inte fallet. Den som är smal kan mycket väl vara någon som sitter still för mycket eller är storrökare. Och en person som enligt BMI-skalan anses vara överviktig kan träna regelbundet, äta hälsosamt och leva sunt i övrigt.
Foto: Photographer: Chepko Danil Chepk

2. Du ska dricka åtta glas vatten som dagen

Visst bör du dricka vatten under dagen, och du mår definitivt bättre av vatten än drycker med tillsatt socker, som läsk och juice. Men vi har olika vätskebehov och att vi behöver just åtta glas finns det ingen forskning bakom. En bra tumregel är att du ska dricka en vattenmängd som håller urinen ljusgul, ju mörkare den är desto mer uttorkad är du.

3. Frukost är dagens viktigaste måltid

Forskningen kring frukostens betydelse visar olika saker. Ett enklare och bättre sätt är att lyssna på din egen kropp och fundera på hur viktig frukosten är för just dig. Känner du dig hungrig på morgonen ska du äta, och ju mer hälsosam mat du väljer desto bättre. Men om du inte är sugen på frukost ska du inte tvinga i dig mat mot kroppens vilja.
Foto: Monkey Business Images

4. Du kan punktträna kroppen där du vill gå ner i vikt

Gör du hundratals situps för att få en platt och hård mage? Eller mängder av utfall för att få smalare lår? Det kommer förmodligen inte fungera särskilt bra.
När du tränar specifika muskelgrupper blir de musklerna starkare och växer till sig under fettlagret. Så, för att gå ner i vikt på ett särskilt ställe måste du minska mängden totalt fett på kroppen.

5. Konditionsträning är det bästa sättet att gå ner i vikt

Styrketräning, som traditionella tyngdlyftningsövningar, är tvärtom mot vad många tror är ett mer effektivt sätt att bränna fett på än att löpträna.
När du styrketränar för att bränna fett ska du göra lyften snabbt och till nästan maximal ansträngningsnivå, följt av att ge dig själv väldigt lite vilotid mellan varje set. Träningen ska max pågå 20-25 minuter.
Foto: Ruslan Guzov

6. Kvinnor som lyfter vikter blir biffiga

Hur vi svarar på olika typer av träning är individuellt. Vissa är mer benägna att få större muskler än andra. Men du kommer inte att få riktigt stora och synliga muskler om du inte aktivt försöker uppnå detta.
De flesta kvinnor har dessutom inte tillräckligt med testosteron i sina kroppar för att producera de muskler vi associerar med tyngdlyftare.

7. Den som är gravid äter för två

Är du en av dem som tycker det är skönt att kunna äta mer än vanligt under graviditeten? Du behöver ju äta dubbelt så mycket nu? Nja, det stämmer faktiskt inte riktigt.
De flesta läkare rekommenderar att man ska äta ungefär 300 extra kalorier om dagen under graviditeten - alltså inte mat för två personer. Läs mer om vad NIH, National Institutes of Health, säger om det här.

8. Detox renar din kropp från gifter

Levern och njurarna renar din kropp - inte ett gäng nyttiga juicer.
När det gäller detox som består av mat kan den få dig att äta mer frukt, grönsaker och andra nyttiga livsmedel som du kanske normalt inte gör. Det är förstås nyttigt och kan ha en positiv effekt på att bryta dåliga matvanor - men detoxen renar inte kroppen från gifter.
Foto: Monkey Business Images

9. Du går ner i vikt om du tränar

Många studier visar att enbart träning, utan några kostförändringar, inte har några märkbara effekter på vikten. Att däremot både träna och tänka på antalet kalorier i maten är det mest hälsosamma sättet att komma i form på.
Men om vi ser till vad som är mest effektivt för att gå ner i vikt - att bara träna eller att bara äta mindre - är det att äta mindre som vinner.

10. Magra produkter är hälsosammare än feta

Mycket av smaken i maten kommer från fettet. Det gör att fettsnåla produkter ofta innehåller mer tillsatt socker eller kolhydrater, för att förbättra smaken. Dessutom visar forskning allt oftare att det inte längre är fettet som är fienden.
Så länge du inte äter för mycket av det kan lite fett i maten tvärtom vara bra för dig.

11. C-vitamin botar förkylningen

Brukar du försöka bota din förkylning genom att proppa dig full med C-vitamin? Då kan du sluta upp med det. Det gör nämligen ingen som helst nytta.
Däremot finns det mycket du kan göra i förebyggande syfte - innan du har blivit sjuk - som att äta mycket frukt och grönsaker rika på antioxidanter och vara noga med att tvätta händerna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + boken Träna hemma av Annika Sjöö. Läs mer!