woman with honey   publicerad text:
woman with honey publicerad text:

11 husmorsknepen som håller dig frisk

Feber, ont i halsen och täppt näsa. Nu är det högsäsong för influensor och förkylningar igen. Med med rätt kost kan du undvika att bli sjuk. Här är 11 råvaror som gör dig stark.

 

Läs mer om förkylning här!

1. Ingefära

 

Det är två ämnen i ingefära som anses ha hälsoeffekter, gingerol och shogaol. Förutom dessa så innehåller ingefära även vitaminer och mineraler. Innehållet anses vara antiinflammatoriskt, och stärka immunförsvaret på grund av den höga halten antioxidanter. Inge-färste kan hindra och lindra vid till exempel förkylning.

 

2. Sötmandel

 

Sötmandel och även hassel- nötter är goda källor till E-vitamin. E-vitamin hjälper till att förhindra

oxidation, det vill säga ger cellerna skydd mot fria radikaler. Det har också betydelse för immunförsvaret och för de röda blodkropparnas stabilitet.

 

 

Foto: Jocke Berglund

3. Vitlök

 

Smaksättaren vitlök innehåller antibakteriella ämnen och kan också motverka virusinfektioner. Den kan alltså ge dubbel effekt, mot både bakterier och virus. Vitlök räknas också som naturläkemedel för lindring av symptom vid förkylning.

 

Foto: Sergey Peterman

4. Apelsin

 

Apelsin och andra citrusfrukter innehåller bra halter av C-vitamin. Det finns också i flera grönsaker. Kroppen kan inte själv tillverka vitamin C, det måste tillföras via kosten. En stor apelsin, eller en halv paprika, eller ett hekto broccoli ger det rekommenderade dagsbehovet för en vuxen person.

 

5. Ägg

 

Ägg innehåller många bra ämnen, som selen. Selen är ett nödvändigt mineral, en antioxidant och ett spårämne. Det samverkar med E-vitamin och har betydelse för immunförsvaret där det hjälper till att skydda mot oxidation av cellerna. Två kokta ägg ger dig i princip hela dagsintaget av selen.

 

Foto: Alex Staroseltsev

6. Lax

 

Lax innehåller vitamin D som är extra viktigt att få i sig under vinterhalvåret. Under sommarmånaderna kan kroppen själv tillverka det från solljuset, men under vintern behöver vi fylla på. Vitamin D anses stärka immunförsvaret och både musklerna och skelettet. Om du äter en portion lax så får du i dig dagsbehovet.

 

7. Honung

 

Forskning har visat att honung är bakteriedödande och att den triggar vårt immunförsvar. Det beror på innehållet av mjölksyrabakterier som uppkommer när bina omvandlar nektarn till honung. Mest mjölksyrabakterier finns i vildhonung. Även bipollen anses kunna stärka immunförsvaret.

 

8. Blåbär

 

Blåbär innehåller antioxidanter som kan motverka oxidativ stress och verka antiinflammatoriskt. De innehåller höga halter av antioxidanter i form av polyfenoler. Enligt forskning ska blåbär bland annat kunna stärka immunförsvaret och balansera tarmfloran. 

 

Foto: Ilie Victor Oancea

9. Gröna grönsaker

 

Gröna grönsaker är fulla av nyttiga ämnen som vitaminer, mineraler, flavonoider, antioxidanter, enzymer och fibrer. Alla dessa kan bidra till att stärka din hälsa på olika sätt. 

Till exempel kan antioxidanterna stärka ditt immunförsvar eftersom de motverkar fria syreradikalers negativa påverkan på cellerna. De lösliga fibrerna är mumma för tarmarna och kan bidra till att stärka de goda bakterierna i magtarmkanalen. 

 

10. Chilipeppar

 

Chili finns både som färska frukter eller som torkad krydda. Om du vill hålla dig frisk ska du ofta använda chili i maten, det anses pigga upp immunförsvaret och verka inflammationsdämpande. Dessutom innehåller chilifrukterna C-vitamin. 

 

11. Cashewnötter

 

Cashewnötter innehåller mineralen zink som är en antioxidant som anses ha betydelse för vårt immunförsvar. Den kan också hjälpa om du redan blivit sjuk. När forskare vid The Cochrane Collaboration utvärderade 15 studier drog de slutsatsen att zinktillskott både minskar sjukdomstiden och lindrar symtomen. Zink finns också i kött, frön, fisk och mejerier.