11 enkla knep som gör dig friskare och piggare

Du behöver inte lägga om hela ditt liv för att gå ner i vikt och få bättre hälsa. Om du bryter några ovanor kan du enkelt få ett sundare och lättare liv. 

Byt ut latten mot en espresso. Foto: Foto: Steve Mason
Satsa på matlådor hemifrån. Foto: Foto: Digital Vision
Cykeltur. Byt till aktiviteter där du både kan prata och minska midjemåttet, tillsammans med dina vänner. Foto: Foto: THINKSTOCK
Byt ut läsken mot mineralvatten som du kan smaksätta själv med till exempel lime eller färsk frukt. Foto: Foto: THINKSTOCK

 

1. Läsk mot bubbelvatten

 Läsk och andra sötade drycker är rena energibomberna. Men de gör dig inte mätt utan snarare hungrigare och ökar ditt sötsug eftersom blodsockret åker berg och dalbana av allt det söta. Byt ut mot mineralvatten som du kan smaksätta själv med till exempel lime eller färsk frukt. Köp en soda streamer om du inte vill släpa hem mineralvatten från butiken.

 

2. Latten mot espresso

 En latte per dag är ingen fara, men om du häller i dig flera koppar varje dag så får du snabbt i dig massa energi som du inte räknar med. Testa att byta ut latten mot en espresso, börja med en mildare sort om du tycker att det är starkt. Du kan också hälla i en liten skvätt mjölk för att vänja dig.

 

3. Bilen mot benen

 Åker du bil till jobbet, affären eller vännerna fast det inte är särskilt långt? Ta tillfället i akt och motionera dit i stället. Promenera eller cykla så ofta du kan. Du får både träning, frisk luft och nödvändigt dagsljus, det förbättrar din hälsa på många sätt. Dessutom slipper du bilköer och parkeringsavgifter.

 

4. Frallor mot fullkorn

 Vitt bröd är både näringsfattigare och mättar sämre än fullkornsbröd. Byt ut det vita brödet mot osötade bröd med hela korn i. Fullkornsbröd innehåller bra fibrer och håller ditt blodsocker på en jämnare nivå. Om du vill kan du välja ett surdegsbröd, det är ännu nyttigare.

 

5. Stora fat mot medeltallrikar

 Stora tallrikar kan lura dig att ta mer mat än du egentligen orkar, det beror på att hjärnan och ögat inte uppfattar hur mycket mat du lägger upp utan bara ser proportionerna. Använd i stället medelstora tallrikar som får dig att äta lagom mycket. Tänk också på att inte använda för stora lunchlådor.

 

6. Morgonmiss mot frukostfrossa

 Om du inte äter frukost ställer kroppen in sig på svält och håller hårt på sina fettreserver. Efter nattens sömn behöver du äta, och du kan faktiskt gå ner i vikt genom att äta en bra frukost. Satsa på frukt och grönt, naturella mjölkprodukter, ägg och andra proteinkällor samt fullkornsprodukter. Har du svårt att äta direkt efter att du vaknat kan du vänta en stund, eller testa en mättande men lättdrucken smoothie. Men hoppa inte över frukosten.

 

7. Kakmums mot fruktstund

 Att fika är för många synonymt med kakor, bullar eller glass. Och visst kan du unna dig det ibland, men inte varje dag. Byt ut mot nyttigare, men goda alternativ. Till exempel fruktsallad med kesella och valnötter, en frukt och en näve osaltade nötter eller ett kokt ägg och morotsstavar.

 

8. Hissen mot trapporna

 Vardagsmotion kan enkelt hjälpa dig att gå ner i vikt. Ta trapporna i stället för hissen eller rulltrappan, gå bort till kollegan i stället för att mejla och kliv av bussen en hållplats tidigare och gå sista biten. Många små steg kan vara stora steg för din hälsa. Skaffa gärna en stegräknare för att hålla koll på din vardagsmotion.

 

9. Utelunch mot matlåda

 Det är lättare att äta för mycket när du äter lunch på restaurang, speciellt om du äter buffé. För du vill så klart få så mycket som möjligt för dina pengar och då slinker det lätt ner en extra portion, två brödskivor och en kaka till kaffet. Dessutom vet du aldrig exakt vad maten innehåller. Satsa på matlådor hemifrån i stället, gör storkok och frys in eller laga extra mat till middagen kvällen innan.

 10. Fikan mot cykeltur

 Brukar du träffa dina vänner över en fika med kaffe och kaka eller en afterwork med öl och nötter? Byt ut mot aktiviteter där ni både kan prata och minska midjemåttet. Gå en lång promenad, simma och basta eller ta en cykeltur.

 

11. Lösgodis mot godispåse

 Det är nästan omöjligt att köpa lite lösgodis. När du står framför de fyllda facken så ska du bara ha några chokladbitar och några lakritsbitar. Också bara några skumbitar och några colanappar och några ferraribilar. Och vips har du 500 gram i påsen. Köp i stället färdigpackade godispåsar, då äter du garanterat mindre.