Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 31 mar 2012 07:30

10 smarta tips för att slippa vårtröttheten

Foto: Thinkstock

Är du trött, hängig, sockersugen och har gått upp i vikt? Du kan ha drabbats av vårtrötthet. Var fjärde svensk blir nedstämd när årstiderna växlar. Följ professorns 10 råd och bli pigg och glad igen.

Solen går upp tidigare på morgonen och dagarna är allt längre. När vi går från vinter till vår händer det mycket med ljuset på kort tid. Ljuset förknippas ofta med att må bra, men många mår faktiskt dåligt när våren kommer. Torbjörn Åkerstedt, professor i beteendefysiologi, har förklaringen:

- Dagslängden förändras för fort för att den biologiska klockan ska hinna med.

Ungefär var fjärde person i Sverige får känningar och blir nedstämd när årstiderna växlar. För vissa blir symtomen så starka att de utvecklar SAD, Seasonal affective disorder, årstidsbunden depression. Vårtrötthet är i princip samma sak, men en lättare variant, som många människor drabbas av.

- I första hand känner man en trötthet och inget är så roligt som det brukar vara, säger Torbjörn Åkerstedt.

Ljus mot nedstämdhet

Vårt beteende styrs mycket av årstiderna. Mars är en jobbig månad för många. Det blir sommartid och plötsligt är det mycket ljusare ute. Årstiderna växlar så snabbt på vår del av jordklotet att kroppen har svårt att ställa om sig till längre dagar med mer ljus. Skiftningen mellan ljuset och mörkret får kroppen i obalans.

Men ljus är också det som är botemedlet mot nedstämdheten.

- Det är viktigt att få mycket ljus, framför allt tidigt på morgonen. Det är då man är som känsligast för ljuset, säger Torbjörn Åkerstedt.

På våren är det också många förväntningar inför sommaren, vilket även det kan leda till nedstämdhet.

Så blir du pigg igen

1.Utsätt dig för mycket ljus
Försök att gå upp tidigt på morgonen för att få ljus precis när solen har gått upp. Det är då vi är som mest känsliga. Vistas mycket ute under dygnets ljusa timmar - även när det är molnigt. Undvik solglasögon och färgade linser, eftersom det är genom ögat vi tillgodoser oss ljuset.
2. Sov ordentligt
Se till att få ordentlig och regelbunden sömn. En trött hjärna är en ledsen hjärna. För låga bränslenivåer gör att man blir tröttare och känner sig mosig. Lägg dig tidigt, helst före midnatt, och se till att ha mörkt i rummet.
3. Träna!
Fysisk aktivitet frigör endorfiner som gör oss gladare. Viktigt är att se till att få regelbunden motion, det ökar välbefinnandet.
4. Undvik stress
Håll fast vid dina rutiner och undvik stress.
5. Testa ljusterapi
Ljusbehandling hjälper vissa. Ta en semester utomlands där ljuset är mer stabilt, eller testa ljusterapi.
6. Träffa vänner
Strunta inte i fikat med vännerna eller andra sociala kontakter. Även om det känns motigt så är det oftast bra för välmåendet.
7. Vila!
Ta en tupplur mitt på dagen om det behövs.
8. Vad äter du?
Tänk på vad du stoppar i dig.
Choklad kan göra dig gladare för stunden, men ger bara en kortvarig effekt. Frossa hellre i B-vitamin, som motverkar bland annat deppighet.
9. Ha ett mål
Planera att göra något kul framåt i tiden, då har du något att se fram emot.
10. Var snäll
Kom ihåg att vara snäll mot dig själv - vårdeppigheten går över!