Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 21 apr 2013 13:00

10 bra sätt att stressa ner och hitta harmoni

När vi är stressade skjuter vi ofta fram hakan, till exempel när vi sitter vid datorn eller kör bil. Stanna upp och lås upp nacken för att må bättre.

När vi är stressade skjuter vi ofta fram hakan, till exempel när vi sitter vid datorn eller kör bil. Stanna upp och lås upp nacken för att må bättre.

Foto: Dean Bertoncelj

Daglig stress är något som drabbar många av oss, men det finns enkla sätt att tackla den. Spana in våra 10 tips för ett skönare och lugnare liv!

1. Bli mer fysisk

Att visa fysisk tillgivenhet har visat sig öka kroppens nivåer av må bra-hormonet oxytocin, som minskar stressnivåerna. Omfamna din omgivning, ge din partner eller vän en extra kram och sprid lite kärlek. Djur kan också få oss att stressa ner och har viktiga psykologiska effekter på människan - sällskapsdjurets tillgivenhet upplevs som positivt. Kanske ska du skaffa en liten kattunge att gosa med?

Peter Lithovius är KBT-terapeut och stress-expert.

Foto: Foto: Cina Ewnert

Experten: "Vi är sociala människor som behöver närhet! Får vi inte det har det en negativ inverkan på oss. Vi kan känna ensamhet, att inte vara behövda och att inte bli sedda. Det ökar stresshormonerna i kroppen."

2. Var tacksam

För att motverka effekterna av stress är det viktigt att öka produktionen av oxytocin. Genom att vara tacksam över det goda i livet kan du påverka kroppens reaktioner. Måla upp positiva målbilder och öppna dina sinnen.

3. Sluta tänka negativt

Du känner kanske igen dig i att det är lätt att hänga upp sig på små detaljer? Ofta fäster vi stor vikt vid sådant som i själva verket inte betyder så mycket, men som påverkar oss desto mer. Kanske har du låg självkänsla och tvivlar på dig själv, på vad du kan prestera och hur andra ser på dig? Det kan skapa mycket negativ stress. Oro över höga elräkningar, att din dotter inte kommer att klara körkortet eller att svärmor ska klanka ner på nya sovrumstapeterna.

Försök att fokusera på lösningar i stället för att bli paralyserad över problem som skulle kunna dyka upp.

Experten: "Att tänka negativt är något vi tyvärr bär med oss sedan urminnes tider, hjärnan har lättare att skapa den sortens tankar i stället för positiva. Vi blir uppmärksamma och hjärnan signalerar fara. Negativa tankar, eller orostankar som man också kan kalla dem, är något som många bär med sig till sänggåendet och de kan skapa sömnproblem."

Tips: Våga utmana dina negativa tankar. Finns det alternativ? Vad är det värsta som kan hända? Dessa frågor är bra att ställa för att utmana sina negativa tankar.

Slappna av!

Foto: Foto: Siri Berting

4. Bli kroppsmedveten

Kroppen är en bra värdemätare över ditt psykiska mående. Huvudvärk och spända axlar återspeglar dina känslor och tankar. För att förebygga mental stress bör du vara medveten om hur din kropp mår. Slappna av i axlar, käke och nacke och sätt upp positiva mentala bilder. Du kommer att känna skillnaden!

Experten: "Att bli kroppsmedveten är mycket bra, kroppen är bra på att tala om när något är i obalans. Vid en långvarig stress blir stressnivån mer som vårt normala tillstånd. Vi får svårt att tolka signalerna som kroppen sänder till oss."

5. En sak i taget

När vi upplever ett totalt kaos runtomkring oss är det lätt att glömma bort att göra en sak i sänder. Börja med att rensa skrivbordet till exempel. Det känns genast som att arbetsmiljön då blir lite mer rofylld.

Experten: "Detta är en vanlig faktor. Ju mer stress, desto sämre minne och vi börjar dubbelkolla oss själva vilket ger sämre tålamod. Det är märkligt egentligen hur mycket energi vi lägger ner på att skjuta uppgifter framför oss, i stället för att göra saker direkt."

6. Lås upp nacken

När vi är stressade är det lätt att vi skjuter fram hakan, till exempel när vi kör bil eller sitter vid datorn. Om inte huvudet är i linje med ryggraden ökar pressen på nackmuskulaturen, eftersom huvudet är så tungt.

Prova att sätta dig rak i ryggen, på en pall mot en vägg, så att rygg och huvud trycks mot väggen. Pressa tungans undersida mot gommen och dra sakta hakan mot bröstet, bara med hjälp av musklerna på baksidan av nacken.

En sak i taget

Foto: Foto: Lev Dolgachov

7. Hitta triggern!

För mycket att göra? Försök att identifiera det som stressar dig mest. Kanske är det ett jobbigt samtal du måste ringa eller en hög räkningar som måste betalas? Ta tag i det på en gång. Efteråt kommer lugnet och du kan fokusera igen.

Experten: "Den här situationen är det många som hamnar i. En trigger är något som sätter kroppen i stress innan vi hinner bli medvetna om det. Det sker oerhört snabbt och utspelar sig i vår känslodel i hjärnan, amygdala. Där finns våra känslominnen, som ilska, rädsla, glädje och sorg. Detta för att kunna ställa in kroppen när vi känner hot och överlevnadsinstinkt. Den fungerar likadant nu som för 100 000 år sedan. Skillnaden i dag är att vår fiende kan vara skyhöga räkningar, otydliga chefer och orättvisor mot förr i tiden då det kanske handlade om sabeltandade tigrar, björnar och giftormar".

8. Andas rätt och få ner pulsen!

När du andas rätt kan du få ner både stresshormonerna och pulsen. Prova att låta andningen växla. Lätta på åtsittande kläder. Sitt eller ligg bekvämt med rak rygg. Växla mellan normal andning och att dra djupa andetag. Andas ut långsamt. Andas normalt och lägg samtidigt märke till hur magen utvidgar sig och drar ihop sig i takt med andningsrytmen. När du känner att andningen är lugn säger du till dig själv vid inandning: "jag är" och vid utandning: "avslappnad".

Experten: "Vid stress har vi en mycket ytlig och snabb andning. Vi kan känna oss andfådda när vi pratar och luften tar slut innan meningen. Bröstet rör sig när vi andas men inte diafragman."

9. Acceptera osäkerhet

Det dyker titt som tätt upp situationer där du känner dig maktlös. Du kanske hamnar i en jättelång bilkö på väg till utvecklingssamtalet i skolan, till exempel.

Vid sådana tillfällen kan du försöka att bli medveten om vad du inte kan förändra. Acceptera att det inte finns någon skuld och skam i att göra det. Genom att tänka så kan du återfå lugnet.

Mjölk lugnar.

Foto: Foto: Valentyn Volkov

Experten: "Vi hamnar lätt i tankefällor som kan ställa till det, så acceptans är en mycket bra teknik att använda. Tankefällor är felaktiga slutsatser, som i överdriven form blir till problem. Vi skapar en massa olika bilder inom oss som blir till hinder och kan göra oss väldigt stressade. Att acceptera situationer vi inte har kontroll över får oss lugna".

10. Lilla husmors- tipset!

Kombinationen varm mjölk och banan har en lugnande effekt på oss. I mjölk finns aminosyran tryptofan, som är förstadiet till signalsubstansen serotonin. Genom att äta en banan till mjölken tar kroppen upp det bättre. Serotonin är viktigt för vårt psykiska välmående - rubbas balansen kan man känna sig nedstämd. Vid depression har man ofta brist på serotonin.