Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 11 apr 2018 08:59

Sätt fart på din viktnedgång – med härliga promenader

Foto: Shutterstock

Att det mest effektiva du kan göra för att få ett friskare och längre liv är att träna är långt ifrån en hemlighet. 

Med promenader ökar du både konditionen och välmåendet – en motionsform som passar de allra flesta. 

– En rask promenad på 20-30 minuter om dagen ger en otrolig hälsoeffekt, säger hälsocoach Fia Larzon. 

När temperaturen stiger ökar också suget efter att ta sig ut och njuta av vårluften. Promenader är då en bra metod för dig som vill komma i gång med motionen och se hälsoeffekter snabbt. 

Hälsocoachen Fia Larzon menar att de allra flesta behöver få in mer motion i sin vardag. 

– Det är jätteviktigt att få i gång vardagstänket att röra sig mer för vi sitter alldeles för mycket i dag. Det är viktigt både för hälsans, livskvalitetens och viktens skull, säger hon.

Fia Larzon är personlig hälsocoach och driver Fias Kraft och Hälsa i Nyköping.

Foto: Privat

 

Snabb effekt

Förutom att promenader ökar förbränningen visar forskning att det finns starka samband mellan hur mycket vi rör oss och risken att drabbas av folkhälsosjukdomar som hjärtinfarkt, stroke, typ-2 diabetes, depression och även vanliga cancerformer som tjocktarmscancer och bröstcancer.

Det är också en effektiv metod för att minska stress. 

 

LÄS MER: Tobias gick ner 73 kilo – genom promenader

 

Enligt Fia Larzon räcker det med kortare promenader till en början för att få effekt. 

– Det räcker att promenera 20-30 minuter om dagen för att minska risken för högt blodtryck och börja må bättre, säger hon.  

Men för att gå ner i vikt behöver du också ta en titt på kosten. 

– Ska du jobba med att gå ner i vikt seriöst bör du tänka på kosten och komma upp i puls. Jag tror mer på att byta ut än att ta bort när det gäller kosten: Byt ut den där mackan du äter bara för att du är sugen till någonting nyttigare alternativ. Det i kombination med promenader ger en rätt stor skillnad, säger Fia Larzon.

Hon påpekar att hur men ska ställa om sin kost om man vill gå ner i vikt för sin hälsas skull är individuellt, men att alla mår bra av att äta mer grönsaker. 

Tänk på skorna

Bekväma skor är a och o för att faktiskt komma i gång med promenaderna. Ett bra regnställ och stavar är också en värd investering, tipsar Fia Larzon

– Stavar är jättebra eftersom man aktiverar hela kroppen, vilket ökar förbränningen av kalorier med upp till 77 procent jämfört med vanlig gång. 

 

 

Logga in och läs hela artikeln.

Det är helt gratis!

Som inloggad på Hälsoliv och Expressen får du tillgång till mängder med fördelar:

Unika listor

Fördjupande reportage

Guider