TV: Stolt och stark hållning med Erika

En bra hållning är bra både för kroppen och knoppen.

Sträck på dig och känn dig stolt!

Erika Kits Gölevik ger dig tre övningar som gör underverk med din hållning efter bara några veckor.

Hur står det till med din hållning? Gör en egen snabbkoll för att få svart på vitt hur du faktiskt står.

Ta en bild

Ställ dig med fötterna höftbrett och armarna hängande utmed sidorna. Be sedan någon ta kort på dig från sidan.

Håller din hållning?

Titta på bilden. Framifrån ska du kunna rita en lodrät linje från huvudet och rakt ner i kroppen till en punkt mellan fötterna. Axlarna och höfterna ska vara vågräta och parallella.

Från sidan ska du kunna dra en rak linje från huvudet ner genom ytterörat, mitten av axeln, höften, knät och strax framför den yttre fotknölen.

Titta på detaljerna

Med hjälp av bilden får du ett tydligt besked om hur det står till med just din hållning. Kanske skulle du må bra av att köra igenom Erikas träningsprogram.

Du kan också gå igenom kroppsdel för kroppsdel och göra små justeringar för att få den hållning du och din kropp är värd.

Fötterna

Ska peka framåt och lite utåt. Vikten ska vara jämnt fördelad över båda fötterna och rakt ner över främre delen av foten.

Knäna

Kontrollera på bilden att du inte översträcker dem bakåt och att de pekar rakt framåt.

Höfterna

Dina höfter är i en bra position när du varken svankar eller krummar med ryggen. Testa att svanka och krumma överdrivet för att slutligen hitta en neutral position i mitten.

Ryggen

Sträck på dig och tänk att du vill ha en lång och atletisk ryggtavla. Aktivera musklerna runt skulderbladen och tänk att du drar skulderbladen ner och in mot kroppen.

Axlarna

När du aktiverar musklerna runt skulderbladen kommer även axlarna att hamna i en bättre position. Håll dem avslappnat bakåt och nedåt.

Hållningstips

Erika tipsar!

Stretcha ditt bröst och framsidan av axlarna för att få en mer öppen och avslappnad position runt axelpartiet.

Huvudet

Håll hakan lätt indragen och tänk att du har en tråd mitt uppe på huvudet som drar dig lätt uppåt.