Tre knep för att hitta tid till träningen

Erika tipsar om hur man får till träningen.
Foto: Kristian Pohl

Livet bjuder inte alltid på massor av tid för träning.

Här får du Erika Kits Göleviks bästa tips på hur du får till träningen – även när tiden äts upp av annat som hör livet till.

Sänk ribban

Vad är träning? Och vad är det som säger att man måste byta om och lämna hemmet för att få till den?

Jag är själv småbarnsförälder, men rör mig varje dag. Och innan du suckar uppgivet och tänker "åh nej, en till sån överhurtig typ", läs vidare. Med rör mig menar jag just det – jag RÖR mig. Inte alls avancerat, bara håller mig i rörelse för att min (och allas) kropp och knopp fungerar bättre då.

Lägg ihop en solhälsning vid sängen, studsmattehopp, pokemonjakt, under soffan-ålning efter legobitar, lite stretch i soffan, armhävningar mot köksbänken och ryggdrag under köksbordet och voila – dagens träningspass är utan minsta tvekan avklarat.

Foto: Squaredpixels / GETTY IMAGES E+

Vad i din vardag kan du spetsa till med lite rörelse? Kanske att stå upp vid skrivbordet, använda en pilatesboll som stol, ha pausgympa med kollegorna eller kanske använda trappen istället för hissen?

Se möjligheterna!

LÄS MER: Rör dig varje dag – så blir det möjligt 

Satsa på effektiva minipass

När du inte har mycket tid för träning – prioritera övningar där du rör på så stor del av kroppen som möjligt samtidigt.

Kort sagt – rör på armar och ben samtidigt så tar det halva tiden mot om du gör först en övning för benen och sedan en för armarna.

De flesta av minipassen i Hälsokompassen är uppbyggda på det sättet.

Transportera dig med kroppen

Varje dag tar vi oss till och från platser på ett eller annat vis. Ibland långt, ibland kort. Fundera på vilka av dessa transporteringar du kan sköta med kroppskraft. Visst, det kanske tar lite längre tid, men det tar mindre tid än om du ska planera in träning separat, och dessutom har du när du väl är framme fått frisk luft och rosor på kinderna.

Foto: iStock

Om sträckan är kort, eller går osedvanligt långsamt på grund av exempelvis kottsamlande, blomluktande barn eller kissande hund brukar jag passa på att ta mig framåt med hjälp av utfallssteg eller skridskohopp. Eventuella "väääänta på mig" fylls med några benböj, lite stretch eller övningar mot en parkbänk.

LÄS MER: Smart träning vid parkbänken