Lilla löpskolan med Erika

Här tipsar Erika om hur du håller motivationen uppe.
Foto: Kristian Pohl

Drömmer du om att löpträna – men har svårt att hitta motivationen att hålla igång träningen?

Då har du kommit rätt!

Kolla in filmen med Erika där hon går igenom grunderna - och läs hennes tips för att göra löpningen roligare.

Variera mera

Samma runda, samma tempo, samma allt. Det är bara att inse: Det blir tråkigt. Dessutom ger det till slut sämre resultat.

Variera din löpning så får du bättre resultat och roligare träning: Gör ett långt och långsamt pass, ett kort men snabbare, ett pass där du varvar mellan att springa och gå och ett pass i skogen.

Ta ner tempot

Blodsmak är inte ett måste för bra resultat. Lämna klockan hemma och ta din runda i ett tempo som känns skönt. Utmanande, men på ett bra sätt.

Du får lika fina resultat, och håller kroppen hel. Och knoppen positiv. De dagar du känner dig peppad – ge allt i intervaller som komplement så kommer du ha supersnabba fötter inom kort.

LÄS MER: Intervallträning för alla

Satsa på dagsljus

Dagsljus är a och o för att hålla dig pigg och frisk hela året. Kan du lunchjogga under hösten och vintern? Och kanske kan det bli en bra helgtradition att inleda lördagen med en joggingrunda?

Lyft blicken

Jobbigt? Ta ner tempot. Lyft blicken och kolla in din omgivning. Färgerna, husen, träden och människorna. Dra in frisk luft. Att komma ut och springa ger mer än bara träning. Speciellt på hösten och vintern när vi spenderar så mycket tid inomhus.

Klä dig smart

Du vill givetvis inte frysa när du tränar, men motsatsen – att bli för varm är nästan värre. Välj material som andas, speciellt under höst och vinter, och klä dig lager på lager så att du lätt kan öppna upp lite om du blir för varm.

Tumregel: Om du fryser lite när du ger dig ut vet du att du är perfekt klädd för resten av rundan.

LÄS MER: Tips till dig som vill köpa träningskläder