80/20-tänket som ger dig en stark kropp

Träna 80 procent det du tycker är kul, tipsar Erika.
Foto: Kristian Pohl

Hur behöver du träna för att få en stark, mjuk och skön kropp?

Erika Kits Gölevik tipsar om 80/20-knepet.

Våra kroppar är beroende av fyra fysiska "ben" för att må bra: styrka, kondition, koordination och rörlighet.

Benen behöver inte nödvändigtvis vara lika långa, men de behöver finnas. Jag ska förklara varför.

Styrka

Träna kroppen stark genom att röra den på ett sätt som tröttar ut musklerna snabbt. Lyft stenar, dra i gummiband, häng dig under räcken och dra dig upp, lyft din egen kropp i armhävningar och knäböj och så vidare.

En stark kropp håller för belastning och musklerna skyddar leder och ligament från skador.

Kondition

Att träna konditionen handlar om att stärka ditt hjärta. Du gör det genom att röra dig på ett sätt som får pulsen att gå upp så pass mycket att du blir flåsig. Gärna i upp mot 20 minuter eller mer.

När du har bra kondition orkar du träna, tänka, leva. Konditionen är grundläggande för all annan typ av rörelse.

LÄS MER: Intervallträna i lugnare tempo

Rörlighet

Det är först när du kan kombinera styrka med rörlighet som du kan skapa maximalt med kraft. Om dina muskler är starka men stela kommer du helt enkelt inte kunna skapa lika mycket energi som när de är rörliga nog att användas i sin fulla kapacitet.

Träna din rörlighet genom att göra rörelser som kräver rörlighet.

Foto: Kristian Pohl

Koordination

Att träna din koordination innebär att du tränar din hjärna på att skicka rätt signal till rätt muskel i rätt ordning. Det kan innebära att dansa, men likaväl att göra ett styrke- eller yogapass där du utmanar hela kroppen samtidigt, gärna med inslag av balansträning.

En kropp med bra koordination är en smart kropp med varierat rörelsemönster.

Tänk 80/20

Så, låt oss vara ärliga. Vi har ofta en tendens att undvika det vi behöver som mest. Är vi stela är det helt enkelt jobbigt (och lite tråkigt) att rörlighetsträna, så vi fortsätter med det vi är bra på, exempelvis styrketräning.

Det är helt förståeligt – livet är för kort för att inte göra saker vi tycker om och är bra på. Men livet är också för kort för att vara skadad och ha ont. Så tänk 80/20. Träna 80 procent det du tycker är kul, 20 procent det du vet att du behöver.