Snabbmat på nytt sätt

Svampomelett är en snabb och enkel måltid.
Foto: iStock

Det går att äta nyttigt – även om man inte har tid att stå vid spisen.

Här är sju middagsräddare som går lika snabbt att tillaga som korv och makaroner.

Du kommer hem från jobbet. Trött och superhungrig. Finns inte en möjlighet att du ska ställa dig och laga chili con carne eller fläskfiléwok.
Vi har alla varit där. Och det är lätt hänt att korv och makaroner åker fram på bordet. Eller att det blir hämtpizza. Men du behöver inte hamna i den situationen igen om du inte vill – för det går att laga nyttig snabbmat.

Här sju förslag som räddar dig när du har verklig middagspanik.

1. Svampomelett

Svamp mättar och sätter fart på din fettförbränning. Ägg är en av våra finaste proteinkällor. Tillsammans blir de en supermåltid som du lagar i ett nafs. Fräs 2 dl färska, skivade champinjoner i lite olja. Häll över en ihopvispad blandning av 2 ägg, 2 msk vatten, salt och peppar. Stek på svag värme. Servera med spenatsallad, det vill säga färska spenatblad med lite olivolja ringlad över.

2. Enkla kalkonsmörgåsar – när du inte är så hungrig

Gör ditt eget smörrebröd enligt samma princip som danskarna: lite bröd och mycket pålägg. Bred lite fransk osötad senap på ett par skivor osötat fullkornsbröd. Lägg på 2-3 skivor rökt kalkon, en halv skivad avokado, några salladsblad och skivad tomat. Toppa med en klick keso. Hela kostcirkeln på en smörgås!

3. Avokado express

Skiva en avokado. Lägg på en klick keso och ett berg av färdigskalade räkor. Ät gärna några morotsstavar till för A-vitaminernas och knaprighetens skull. Att tugga ordentligt tar tid, vilket ökar mättnadskänslan.

4. Färdiggrillad kyckling och sallad

En halv kyckling och en hög med färska skurna grönsaker räcker för att mätta en häst. Perfekt efter träningen när du snabbt behöver fylla på med protein och långsamma kolhydrater. Vill du undvika fett kan du ta bort skinnet från kycklingen.

Foto: Silviajansen / GETTY IMAGES E+

5. Tonfiskröra à la quick fix

Blanda en liten burk tonfisk i vatten med ett hårdkokt ägg och ett par matskedar lättkesella. Smaksätt med salt, peppar och curry. Servera på salladsbädd. Så gott att det nästan är beroendeframkallande.

6. Laxtallrik

Lax är lyx. Särskilt på denna denna lättlagade hälsotallrik. Lägg upp två skivor rökt lax, 125 g keso, en halv avokado, en halv konservburk avrunna avspolade bönor, hackad purjo efter smak och en tomat. Ringla lite olja och vinäger över grönsakerna. Krydda keson med örtsalt eller italiensk salladskrydda.

7. Rostbiff med snabb potatissallad

Blanda två tärnade kalla, kokta potatisar med en klick keso, lite avrunnen kapris och finhackad lök. Smaka av med salt och peppar. Servera med 125 gram färdigskivad rostbiff. Kall potatis innehåller resistent stärkelse som är bra för förbränningen. Både potatisen och rostbiffen är dessutom livsmedel som ger dig en bra mättnadskänsla som håller i sig länge.

*Recepten är beräknade för 1 person