Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Sex anledningar att välja fisk

En fiskbit och en rejäl sallad håller dig mätt länge.
Foto: iStock

Om du inte vet vad du ska äta till middag - satsa på fisk och grönsaker. Du blir behagligt mätt och får den näring du behöver.

Man behöver inte krångla till det. En fiskbit och en rejäl sallad med olika grönsaker håller dig mätt länge och ger kroppen näringsämnen som bygger upp den och som ökar fettförbränningen. Här är sex orsaker till att kroppen tackar dig när den får fisk och grönsaker till lunch eller middag.

Bra mättnad

Fisk innehåller omega 3-fett som mättar bra. Fisk är också en proteinkälla och protein är det näringsämne som mättar mest per kalori. Dessutom mättar grönsaker bättre än du tror, inte minst för att de är så rika på fibrer och är mycket rika på vatten.

Förebygger sjukdomar

Både fisk och grönsaker innehåller ämnen som skyddar mot diabetes typ 2, cancer, hjärt-kärlsjukdomar och åldersrelaterade neurologiska problem som demens och Alzheimers sjukdom.

Foto: iStock

Ökad förbränning

Fiskens omega 3-fett stimulerar fettförbränningen. Dessutom kanske du ringlat den nyttiga och förbränningshöjande olivoljan över grönsakerna. Lite avokado i salladen ger dig ytterligare nyttigt, förbränningshöjande, vegetabiliskt fett.

Håller magen igång

Fisk är mer lättsmält för magen än kött. Grönsaker sätter magen i arbete och motverkar förstoppning.

Aptitreglerande

En måltid på fisk och grönsaker höjer blodsockret långsamt. Du slipper de toppar och dalar som skräpmat ger och som gör dig hungrig igen bara en liten stund efter att du ätit.

Bra för hud och hår

Näringsbrist visar sig ofta i yttre kännetecken som livlöst hår och glåmig hy. Genom att regelbundet äta fisk och grönsaker får du i dig de näringsämnen kroppen behöver för att hår och hud ska stråla.