Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Så blir du en stjärna på nyttiga mellanmål

Här får du tips på olika mellanmål.
Foto: iStock

Vi är många som hamnar i mellisfällan.

Plötsligt är hungern där och vi äter första bästa mat vi får tag i.

Här får du tipsen som kan hjälpa dig att bli en stjärna på hälsosamma mellanmål.

Om det bara vore för huvudmålen skulle det vara ganska lätt att hålla sin vikt, eller för den delen gå ned i vikt. Ofta är det mellanmålen som ställer till det. Med lite planering kan du förbereda snabba mellanmål för akuta situationer. Här får du hjälp på vägen i form av sex smarta mellanmålstips för ett hälsosamt liv.

Bra att ha i väskan

 Hårdkokt ägg: Mättande och proteinrikt. En riktig räddare i nöden.
 

 Grönsaksstavar: Till exempel av morot, gurka och selleri. Ger dig nyttiga vitaminer och antioxidanter samt höjer blodsockret långsamt, vilket är bra för din förbränning. Lägg dem i en plastpåse och förslut så håller de sig fräscha länge.
 

Foto: A_Namenko / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

 Naturella nötter: Till exempel en påse hasselnötter eller mandlar. Mättande och med nyttiga fetter som har en förbrännande effekt. En näve är en lagom mellis-portion.
 

 Färsk frukt: Att ha med sig en färsk frukt som ett äpple eller en banan i väskan är ett perfekt mellanmål när man är på språng.
 

Nödproviant i skrivbordslådan

 Nyttiga konserver: Konserver som tonfisk i vatten, makrill i tomatsås samt bönor. Perfekt när du slarvat med lunchen eller kanske till och med hoppat över den.
 

 Färsk frukt: Ställ en liten skål med färsk frukt på skrivbordet. På så sätt har du alltid ett fräscht mellanmål till hands.
 

Fyll kylen med nyttigheter

 Keso och/eller naturell kvarg: Dessa är alltid bra att ha hemma. Proteinrika mejeriprodukter mättar bra. Ät gärna tillsammans med bär så får du i dig av skyddande antioxidanter och välgörande vitaminer.
 

 Mager kalkon: Proteinrikt och mättande. Ät gärna tillsammans med grönsaksstavar.

 

 Hemmagjord smoothie: Smoothien kan man förbereda under morgonen och dricka som mellanmål under dagen. Mixa till exempel en halv banan, ett äpple, 100 gram frysta hallon och ett par teskedar chiafrön. Mixa och späd med vatten/yoghurt/mjöl till önskad konsistens.
 

Foto: Tanjichica7 / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Bra alternativ i butiken – när du inte hunnit förbereda

 Plastförpackning med färska bär. Kan både stilla sötsug och ge en energiinjektion om det krisar.

 

 Keso: Välj gärna den naturella.
 

 Färsk frukt. Fyllda av antioxidanter och perfekt som snabbt mellanmål för att hålla hungern stången eller energinivån på bra nivå.

 

 Nötter. Naturella nötter är en riktig supermellis, det går lika bra med den rostade eller saltade varianten. Men var uppmärksam på innehållsförteckningen, även i nötblandningar som framställs som nyttiga kan socker finnas i innehållet.
 

Undvik det här när du snabbt måste köpa något

 Drickyoghurt: Massor med socker och minimalt med fett. Blodsockerkurvan skjuter i höjden och du blir snabbt trött och hungrig igen.
 

 Mellanmålsbars: Många bars, även för bantare, innehåller socker, med alla nackdelar detta innebär, särskilt för den som vill gå ned i vikt. Läs innehållsförteckningen noga.

 

 Risifrutti: Mjölk, vatten, ris och socker, liten andel frukt samt tillsatser som förtjockningsmedel. Ta en klick keso och några färska bär istället.

 

 Frukt- och nötblandningar med socker: Många så kallade mellanmålsblandningar av nötter och torkad frukt innehåller socker samt saltade och oljade nötter. Rena kaloribomberna.

 

 Latte: Massor med fet mjölk och en liten skvätt kaffe. Välj istället mycket kaffe och lite mjölk.

 

 Vitamindrycker: Det låter så hälsosamt – drycker med tillsatta vitaminer. Men läs innehållsförteckningen: ofta innehåller drycken tillsatt socker eller andra mindre hälsosamma ingredienser. Välj en färskpresad fruktjuice istället.
 

Om du inte orkar – tänk så här

 Genom att ta en frukt eller grönsak istället för exempelvis en drickyoghurt eller en chokladbit framåt eftermiddagen har du på bara några sekunder gjort ett smart mellanmålsval. Om du är riktigt hungrig, komplettera med en klick keso.