Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Lista: Alla fördelar med att äta frukost

Starta dagen med en härlig frukost.
Foto: iStock

Att äta frukost gör dig inte bara smalare – det gör dig gladare också.

Här är sex anledningar att äta på morgonen.

1. Minskar risken för överätning

Om du hoppar du över frukosten riskerar du att överäta under resten av dagen (och faktiskt få i dig fler extra kalorier än vad morgonmålet ger dig). Dessutom behöver du frukosten för att bygga upp energireserver så att du klarar dig till lunch.

2. Hejdar nedbrytning av muskelmassa

På morgonen är blodsockret lågt och nedbrytande hormoner cirkulerar i blodet. Om du då struntar i att äta kommer muskelmassan att börja brytas ner och ditt immunförsvar försvagas.

3. Blodsockret hanteras bäst på morgonen

Kroppens insulinkänslighet är som bäst på morgonen, vilket innebär att kroppen då har som lättast att hantera blodsockret. Det är alltså på morgonen kroppen bäst kan ta hand om kolhydrater.

4. Jämn energibalans över dagen

Genom att starta dagen med en bra frukost får du en jämn energibalans över dagen. Kroppen lär sig att den får mat på morgonen och du blir därför mindre sugen sent på kvällen.

5. Reptilhjärnan får vila

Tack vare frukosten minskar du risken för blodsockerdipp under dagen. Det är dessa dippar som är omöjliga att stå emot och som får dig att rusa till godisautomaten.

6. Bättre humör

Med en bra frukost håller du dig på bättre humör än om du slarvat med den eller inte ätit någon alls.


4 frukosttips från Fredrik Paulún

4 frukosttips från Fredrik Paulún

Vad är egentligen en riktigt bra frukost? Här får du tips och förslag av Fredrik.


1. Magra mejeriprodukter

Välj magra, naturella mejeriprodukter. De är fattiga på fett, men rika på proteiner – det näringsämne som mättar mest per kalori. Dessutom innehåller mejeriprodukter kalcium som gör att kroppen bränner fett och inte absorberar så mycket fett i tarmen. Exempel; keso, lättyoghurt, lättfil, lättmjölk, mager kvarg.


2. Ät antioxidantrik mat

Toppa gröten eller den osötade müslin med nyponpulver, kakao eller kanel. De innehåller antioxidanter som försvarar kroppens celler mot fria radikaler. Dessutom hjälper antioxidanterna kroppen att bränna fett.


3. Mätt på ägg

Om du inte tål eller gillar mjölkprodukter är ägg och en fullkornsmacka ett bra frukostalternativ – eller äggröra och fruktsallad. Ägg mättar länge.


4. Ta med frukosten till jobbet

Om du inte är hungrig på morgonen, vänj kroppen genom att äta lite ändå, exempelvis genom att ta med en fullkornssmörgås till jobbet.