Fredrik tipsar om maten som mättar

Här är Fredrik Paulúns lista på maten som mättar länge.
Foto: Peter Knutson

Här är Fredrik Paulúns lista på smarta matval – som mättar mycket och länge.

Frukt

Visst innehåller frukt socker, men inte alls i sådan mängd som många tror. Den höga vattenhalten och de vattenlösliga fibrerna gör att du blir mätt långt innan du kommer upp i för höga sockernivåer.

Ägg

Är rikt på proteiner, men har också en unik näringssammansättning med mycket vitaminer och mineraler som även det bidrar till hög mättnadskänsla.

Fisk, kött, kyckling eller tofu

Proteinrik mat mättar bra. Låt därför ett proteinrikt livsmedel ingå i varje måltid.

Foto: Gordana Jovanovic / GETTY IMAGES E+

Potatis

Potatisen är rik på många näringsämnen, men fattig på kolhydrater. Ät gärna den kokta potatisen kall. Då får du i dig resistent stärkelse, vilket ytterligare höjer mättnadskänslan.

Avokado

Denna frukt har ett högt närings- och fettinnehåll och anses även ha flera andra mättande egenskaper. Ät som mellanmål, ha i sallader eller i smoothien.

Foto: Nataliabulatova / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Baljväxter

Att bönor mättar bra beror bland annat på att de höjer blodsockret långsamt, har ett högt proteininnehåll och är rika på fibrer.

Nötter

Är visserligen rika på kalorier, men innehåller så mycket näring att en liten mängd mättar mycket. Dessutom tar kroppen endast upp cirka 85-90 procent av nötternas kalorier.

Chili

Innehåller ämnet capsaicin som höjer kroppstemperaturen och dämpar aptiten.

Foto: Leks_Laputin / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Mejeriprodukter

Innehåller proteinet kasein som har en särskilt mättande effekt.

Havregryn

Har en mättande effekt, särskilt om du kokar gröt på dem. Den klibbiga gel som då bildas fördröjer magsäckstömningen.

Foto: Creativeye99 / GETTY IMAGES E+

Kokos

Innehåller höga halter av en sorts mättade fetter som levern använder till bränsle. Det ökar kroppstemperaturen och mättnadskänslan.

Grönsaker

Har ett mycket högt vatten- och fiberinnehåll, vilket gör att du kan äta stora mängder och bli mätt utan att ha fått i dig ett stort antal kalorier.

Kolsyrat vatten

Ökar hjärtfrekvensen och får magsäckstömningen att gå långsammare, vilket båda ger ökad mättnadskänsla.

Fakta: Därför mättar viss mat extra mycket

Därför mättar viss mat extra mycket

 Mängden vatten: Mat med högt vatteninnehåll mättar mer än vad mat med lågt vatteninnehåll gör.
 

 Näringssammansättningen: Protein är det näringsämne som mättar mest per kalori. Bäst mättar dock en kombination av olika näringsämnen.
 

 Smaker: Vissa smaker minskar aptiten, till exempel surt, beskt och salt. Sött, däremot har en tendens att öka vår aptit.
 

 Fiberinnehållet: Fibrer ökar mättnadskänslan. Mest mättar de vattenlösliga fibrerna. Det beror bland annat på att de tar mycket plats i magen och fördröjer magsäckstömningen.