Dämpa aptiten med snacks före maten

Oliver är en preload som man kan testa.
Foto: iStock
Nötter är en annan preload.
Foto: iStock

Brukar du kasta i dig middagen och sedan direkt ta en portion till?

Då är det här tipset till dig – ät lite snacks en halvtimme före måltiden så dämpas aptiten.

Genom att äta något litet en halvtimme före maten ökar du halten av mättnadshormoner i kroppen. Och det gör att du, när du väl sätter dig till bords, kommer att känna dig mätt snabbare. Ett glas vatten före maten har nästan samma effekt som nyttiga snacks. Fredrik Paulún är en varm förespråkare av så kallad preload.
– Man tar helt enkelt udden av hungern och känner sig mätt tidigare än vad man annars hade gjort, säger Fredrik Paulún.

LÄS MER: Fredrik tipsar om maten som mättar

Ät något innan maten

Den bästa preloaden innehåller mycket protein, en viss mängd fett och lite kolhydrater. Undvik däremot söta preloads eftersom de ökar aptiten. Och tänk på att preloaden ska vara liten och motsvara max en femtedel av måltiden.
– Om du vill gå ner i vikt gäller det ju att aldrig bli vrålhungrig. Med preload äter du en rimligare mängd mat, säger Paulún.

Gör din egen preload

Gör din egen preload

Det tar bara några sekunder att ställa fram, men kan betyda mycket för din viktnedgång. Här är tips på lämpliga preloads:


 Några osaltade nötter
En matsked kokosfett
En tesked jordnötssmör
Ett par magra oststavar
Råa grönsaker, till exempel broccoli, gurka och morötter
Några oliver
Endiveblad med liten klick roquefortost
Ett par skivor skinka eller kalkon
En kokt ägghalva
En halv kokt potatis
En skiva gravad lax (25-30 gram).
 Några räkor