Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ywonne drabbad i nya sms-bluffen: "Livrädd"

Ywonne slängde bluff-SMS:et på en gång. Foto: Privat
Flera privatpersoner har gått ut i sociala medier och varnat för bluff-sms:et, som uppges vara skickat från Spotify. Foto: Privat

"Du har inte aktiverat dina 180 dagar av Spotify Premium! Aktivera här."

Så lyder det sms som dykt upp i mångas mobiltelefoner den senaste tiden. Avsändaren är dock inte Spotify – utan bedragare.

– Jag har fått mitt bankkort kapat två gånger, och är väldigt försiktig med att klicka på länkar, säger Ywonne Mya Jochens, som fick sms:et för en dryg vecka sedan.

Flera privatpersoner har gått ut i sociala medier och varnat för bluff-sms:et, som uppges vara skickat från Spotify. 

En av företagets kunder i Norge skriver på  Spotifys Community att hon blev ombedd att lämna ut sitt namn och kreditkortsuppgifter, efter att ha klickat på länken. Streamingjätten svarar dock att man inte har något med sms:et att göra, och uppmanar kunden att kontakta polisen.

 

LÄS MER: Bedragarna stjäl ditt Bank-ID – på Blocket

 

Ywonne Mya Jochens från Kungsbacka är en av dem som har fått bedragarnas sms.

– Jag har haft Spotify för många år sedan, så jag har appen. Men jag är livrädd för att råka ut för en bluff och slängde meddelandet med en gång, berättar hon.

Kortuppgifter stulna – två gånger

Ywonne har lärt sig att vara försiktig den hårda vägen. Under loppet av två år fick hon fått sina bankkortsuppgifter stulna på nätet lika många gånger. 

– Första gången stals de från Mauritius, och andra gången från England. Jag vet inte hur det gick till, men som tur var upptäckte jag det snabbt. 

Bedragarna hann ändå tillskansa sig 1 300 kronor av Ywonnes pengar.

– Andra gången tog de 200 kronor vid två olika tillfällen. Det såg ut som någon slags prenumeration, och om jag inte hade så pass bra koll på min ekonomi som jag har, så hade det varit lätt att missa, säger Ywonne.

– Jag har fört kassabok i hela mitt liv, och gör det fortfarande. Alla mina utgifter lägger jag in i ett Excel-dokument, och om det dras större belopp ser jag det direkt.

Magnus Lindegren, chef för polisens bedrägerisektion i Göteborg. Foto: ANDERS YLANDER

Kräver lösensumma

Klicka inte på länkar, om du inte är hundra procent säker på avsändaren. Det säger Magnus Lindegren, chef för polisens bedrägerisektion i Göteborg:

– Sannolikheten att du får någon form av skadlig kod, så kallad malware, på din enhet är ganska stor om du klickar på länkar där du inte vet var du hamnar. 

Bedragarna kan ha olika syften med den skadliga koden. 

– Det kan innebära att de låser din telefon eller dator, och kräver en lösensumma för att låsa upp den. Eller så lägger man in en trojan som övervakar dig och tittar på de lösenord du har. Det finns många sätt att komma över information som är värdefull, säger Lindegren.

Magnus Lindegren tror att allmänheten har en större medvetenhet om risken med att klicka på länkar och lämna ut personuppgifter på nätet i dag än för ett par år sedan. 

Men tillräckligt många gör det för att bedrägeribrotten ska vara lönsamma, menar Lindegren.

Betonar egna ansvaret

Han uppmanar alla internetanvändare att reflektera över vilka risker man frivilligt utsätter sig för på nätet.

– Om man råkar ut för ett bedrägeribrott på internet så måste man vara medveten om att man faktiskt har utsatt sig för situationen. Det kan handla om hur man hanterar sina kortuppgifter, eller vilka bolag man väljer att handla av online, säger han.

 

LÄS MER: Polisens hårda ord: "Tar inte sitt ansvar"

 

Ywonne Mya Jochens är inne på samma linje:

– Man har ett eget ansvar och kan inte skylla på någon. Jag har betalt mina läropengar, och nu har jag har spärrat mitt kort så att det inte går att handla med det från utländska sajter.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!