Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Wow-besökarna blir levande reklampelare

Matilda Wistrand, 18, och Lisa Elvegård, 18, från Stockholm gillar gratisprylarna. Foto: Henrik Jansson
Elin Haraldsson, 21, från Kungälv och Anna Willemark, 22, från Mölndal besökte Pantameras tält där man kan kasta boll och vinna underkläder. Foto: Henrik Jansson
Anna Norström, 26, hängde hos Ben & Jerry's och fotades sig tillsammans med Linnea Thorén, 26 , och Peter Carlsson, 33. Foto: Henrik Jansson

Way out west är inte bara musik och besökarna inte bara besökare.

Företag och organisationer slåss om att fånga musikälskarnas intresse och inkludera alla i sitt budskap.

– De använder alla här inne som levande reklampelare, säger Lisa Elvegård, 18, från Stockholm.

Åsikterna och budskapen slår emot festivalbesökarna så fort de går igenom entrén. De sol- och alkoholberusade musikälskarnas intresse lockas med gratis mineralvatten, hälsodrycker, tygpåsar och regnponchos – allting prytt av loggor och varumärken.

Loka bjussar på vatten och låter besökarna spruta vatten för att ha chansen att vinna priser. Matilda Wistrand, 18, från Stockholm har vunnit en solskärm med företagets märke på. I handen har hon en tygpåse från Metro.

– Man går runt med massor av reklam på sig, de använder en som reklampelare. Men det är gratis grejor och folk blir glada, säger hon.

"Vill vara en del av det"

Kompisen Lisa Elvegård är inne på samma linje. Hon inser att hon blir en del av marknadsföringen, men störs inte av det.

– Reklamen här får en annan funktion än om man sitter hemma och tittar på tv. Här vill man vara en del av det, säger hon.

Elin Haraldsson, 21, från Kungälv och Anna Willemark, 22, från Mölndal besökte Pantameras tält där man kan kasta boll och vinna underkläder. På området finns även allt från Sony, SJ och Vagabond till Svenska kyrkan.

De tycker att mycket av de organisationer som finns på området återspeglar festivalens värderingar väl.

– Det är bra vettiga saker. Det passar bra in i festivalens hållbarhetstema, säger Elin Haraldsson, som inser att hon påverkas.

– Förra året var jag på väg att bli vegetarian. Då pratade jag med Djurens rätt. Nu är jag vegetarian.

Peter Carlsson, 33, har hängt hos Ben & Jerry's och fotats sig tillsammans med Anna Norström, 26.

– Jag förstår ju varför det finns. De måste ju ha sponsorer, men det hade varit bättre utan. Det är bra att de följer festivalens etik, säger han.

"Folk är nyfikna"

Anna Norström håller inte riktigt med.

– Jag tycker det är bra att ha aktiviteter att gå till mellan spelningarna. Man kan ta ett kort eller äta glass, säger hon.

Hos människorättsorganisationen Oxfam kan besökarna dricka juice, fota sig eller få en gnuggistatuering. Genomströmningen är stor, enligt volontären Sena Abdul Hussein.

– Folk är nyfikna. Vi brukar ha tatueringsstationen ute på gräset. Sedan har vi folk som pratar med besökarna om vad vi gör, säger hon.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!