Wendela Bergsten, 11, från Habo behöver hjälp att övervaka andningen dygnet runt – annas överlever hon inte. Foto: PrivatWendela Bergsten, 11, från Habo behöver hjälp att övervaka andningen dygnet runt – annas överlever hon inte. Foto: Privat
Wendela Bergsten, 11, från Habo behöver hjälp att övervaka andningen dygnet runt – annas överlever hon inte. Foto: Privat
Wendelas mamma, Katarina Bergsten. Foto: PrivatWendelas mamma, Katarina Bergsten. Foto: Privat
Wendelas mamma, Katarina Bergsten. Foto: Privat

Wendela, 11, kan inte andas själv – assistansen dras in

Publicerad

Wendela Bergsten, 11, i Habo lider av ett livslångt syndrom som gör att hennes andning måste övervakas dygnet runt.

Försäkringskassan beslutade att dra in hennes assistans – en dödsdom enligt familjen.
Efter all kritik förklarar sig nu myndigheten i en intervju med Jönköpings-Posten. 

– Först vill jag säga att jag har full respekt för Wendelas situation, men våra beslut styrs av rådande lagstiftning och rättspraxis, säger Birgitta Lindgren, områdeschef på Försäkringskassan, till tidningen. 

GT har tidigare skrivit om familjen Bergstens kamp för 11-åriga dottern Wendela i Habo.

Hon föddes med CCHS, syndromet är livslångt och Wendela behöver hjälp under dygnets alla timmar. Försäkringskassan gav familjen ett muntligt besked om att assistansen kommer att dras in. 

Enligt familjen är detta att jämföra med en dödsdom. Att ha hjälp av assistans är en förutsättning för att Wendela ska kunna leva över huvudtaget, förklarar hennes mamma Katarina Bergsten. 

– Hon har ingen egen andning under sömnen. Även dagtid när hon är djupt koncentrerad, sjuk eller trött kan hon behöva kopplas till en respirator, har Katarina Bergsten tidigare berättat.

Wendela kan inte andas själv när hon sover utan måste kopplas till en respirator varje natt. Även dagtid behöver hon då och då hjälp från respiratorn.Foto: Privat

Försäkringskassan: "Väldigt komplext" 

Beslutet har rört upp massiv kritik. Jönköpings-Posten har varit i kontakt med Birgitta Lindgren, områdeschef på Försäkringskassan som förklarar bakgrunden till den indragna assistansen för svårt sjuka Wendela. 

– Det styrs av patienssäkerhet och att få hjälp med andning är antingen sjukvård eller egenvård, säger Birgitta Lindgren som hänvisar till domen där Högsta förvaltningsdomstolen konstaterat att det ska handla om egenvården eller sjukvården.

Birgitta Lindgren menar att det är kommunen som har ansvaret för att Wendela ska få sina behov tillgodosedda. 

 

LÄS OCKSÅ: Sjuke Neo nekas hjälp av Försäkringskassan

På frågan om att det är många som har svårt att förstå hur de resonerar på Försäkringskassan svarar Birgitta Lindgren:

–  Återigen, jag har jättestor respekt för det och det är väldigt komplext. Vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och då måste vi följa lagstiftningen och rättspraxis. 

"Kör ner familjer i jorden" 

Wendelas mamma Katarina har läst Försäkringskassans svar till Jönköpings-Posten.

– Jag tycker fortfarande att det är fruktansvärt. Det gör en otroligt ledsen. Vi har inga svar utan bara all oro, säger hon.

Katarina Bergsten tycker också att sättet att se på familjens svåra situation från Försäkringskassans håll är fel.

– Att det inte skulle vara något grundläggande behov, det är oerhört konstigt. Andas man inte kan man inte ens leva. De bara dömer efter domarna och praxis. Wendela har inte ens samma sjukdom som personen domen handlar om. De kör ner familjer i jorden, det är det som kommer hända, säger hon. 

GT har tidigare talat med Birgitta Lindgren på Försäkringskassan. Hon ville då inte kommentera det enskilda ärendet utan en fullmakt, men uttalade sig generellt om lagstiftningen.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER