En dykare gör sig redo för att ta sig ned till vraket Thetis. Foto: Natalie Greppi/HaVEn dykare gör sig redo för att ta sig ned till vraket Thetis. Foto: Natalie Greppi/HaV
En dykare gör sig redo för att ta sig ned till vraket Thetis. Foto: Natalie Greppi/HaV
Fartyget Thesis sjönk år 1985 utanför Smögen. Foto: Varvshistoriska Föreningen i Karlskrona (VHFK)Fartyget Thesis sjönk år 1985 utanför Smögen. Foto: Varvshistoriska Föreningen i Karlskrona (VHFK)
Fartyget Thesis sjönk år 1985 utanför Smögen. Foto: Varvshistoriska Föreningen i Karlskrona (VHFK)
Den fjärrstyrda undervattensroboten, ROV, som användes vid saneringen. Foto: Natalie Greppi/HaVDen fjärrstyrda undervattensroboten, ROV, som användes vid saneringen. Foto: Natalie Greppi/HaV
Den fjärrstyrda undervattensroboten, ROV, som användes vid saneringen. Foto: Natalie Greppi/HaV
Christer Larsson, Havs- och vattenmyndigheten och projektledare för saneringen. Foto: PressbildChrister Larsson, Havs- och vattenmyndigheten och projektledare för saneringen. Foto: Pressbild
Christer Larsson, Havs- och vattenmyndigheten och projektledare för saneringen. Foto: Pressbild
Fartyget Thesis ligger på 30 meters djup nära hemmahamnen i Kungshamn. Foto: Natalie Greppi/HaVFartyget Thesis ligger på 30 meters djup nära hemmahamnen i Kungshamn. Foto: Natalie Greppi/HaV
Fartyget Thesis ligger på 30 meters djup nära hemmahamnen i Kungshamn. Foto: Natalie Greppi/HaV

Vraket läckte ut 25 000 liter olja – nu sanerat

Publicerad

Fartyget Thetis sjönk utanför Smögen för mer än 30 år sedan.

Nu har fartyget sanerats och tömts på 730 liter olja.

Men under åren på botten har 20 000–25 000 liter diesel läckt rakt ut i havet.

– Det visade sig att de stora tankarna var tomma, det hade läckt ut under åren, säger Christer Larsson, projektledare för saneringen.

År 1985 sjönk fartyget Thetis i närheten av hemmahamnen Kungshamn. Sedan dess har fartyget legat på havsbotten.

Vraket har av Sjöfartsverket klassats som ett av de 30 mest miljöfarliga – men har nu sanerats.

Under december månad genomfördes en sanering där 730 liter olja pumpades ut ur fartygets dagtankar.

Foto inifrån en av dagtankarna på Thetis.Foto: Marine Works AB

En liten mängd sett till vad de trodde fanns i fartyget, menar Havs- och vattenmyndighetens Christer Larsson, projektledare för saneringen.

– Det visade sig att de stora tankarna var tomma, de hade läckt ut under åren. Det ska ha varit 20–25 kubikmeter diesel i dessa tankar tidigare, säger han.

 

GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android 

 

Hur har läckaget påverkat havet?

– När det sker ett långsamt utläckage har miljön ganska stor förmåga att ta hand om det. Det kan ha gett effekt lokalt, men har troligen inte gett några miljöskador. Det vore värre om det kom ut mycket på en gång, säger Christer Larsson.

Först ut – ett pilotprojekt

Saneringen av Thetis är den första utförd av en myndighet och kan ses som ett pilotprojekt inför Havs- och vattenmyndighetens kommande saneringar.

Till sin hjälp har de haft en fjärrstyrd undervattensrobot, en så kallad ROV.

 

LÄS MER: Vrak kan vara första vikingaskeppet

 

Detta har gjort det möjligt att genomföra saneringen utan att ha personer nere vid vraket på 30 meters djup.

– Hela operationen gick jättebra. Som det verkar fick vi ut all olja, även om vi hade hoppats att det fanns mer olja ombord. Men förhoppningsvis kan vi genomföra nästa sanering den ljusa delen av året, det tog ganska lång tid på grund av väderförhållandena, säger Christer Larsson.

Fler miljöfarliga vrak ska saneras

Saneringen pågick under 13 arbetsdagar och kostade 4,7 miljoner kronor.

Kvar på havsbottnen finns många fler vrak som Sjöfartsverket bedömer som stora miljöfaror.

 

LÄS MER: Poseidon är tillbaka i Göteborg igen

 

Dessa ska enligt plan saneras framöver.

– Vi håller just nu på att få till ramavtal med några företag. Så fort det kommit på plats startar upphandlingen av nästa vrak. Vi får se hur många vi hinner med att sanera i år, säger Christer Larsson.

Christian Börjesson
Christian Börjesson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER