Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vraket läckte ut 25 000 liter olja – nu sanerat

En dykare gör sig redo för att ta sig ned till vraket Thetis. Foto: Natalie Greppi/HaV
Fartyget Thesis sjönk år 1985 utanför Smögen. Foto: Varvshistoriska Föreningen i Karlskrona (VHFK)
Den fjärrstyrda undervattensroboten, ROV, som användes vid saneringen. Foto: Natalie Greppi/HaV
Christer Larsson, Havs- och vattenmyndigheten och projektledare för saneringen. Foto: Pressbild
Fartyget Thesis ligger på 30 meters djup nära hemmahamnen i Kungshamn. Foto: Natalie Greppi/HaV

Fartyget Thetis sjönk utanför Smögen för mer än 30 år sedan.

Nu har fartyget sanerats och tömts på 730 liter olja.

Men under åren på botten har 20 000–25 000 liter diesel läckt rakt ut i havet.

– Det visade sig att de stora tankarna var tomma, det hade läckt ut under åren, säger Christer Larsson, projektledare för saneringen.

År 1985 sjönk fartyget Thetis i närheten av hemmahamnen Kungshamn. Sedan dess har fartyget legat på havsbotten.

Vraket har av Sjöfartsverket klassats som ett av de 30 mest miljöfarliga – men har nu sanerats.

Under december månad genomfördes en sanering där 730 liter olja pumpades ut ur fartygets dagtankar.

Foto inifrån en av dagtankarna på Thetis. Foto: Marine Works AB

En liten mängd sett till vad de trodde fanns i fartyget, menar Havs- och vattenmyndighetens Christer Larsson, projektledare för saneringen.

– Det visade sig att de stora tankarna var tomma, de hade läckt ut under åren. Det ska ha varit 20–25 kubikmeter diesel i dessa tankar tidigare, säger han.

 

GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android 

 

Hur har läckaget påverkat havet?

– När det sker ett långsamt utläckage har miljön ganska stor förmåga att ta hand om det. Det kan ha gett effekt lokalt, men har troligen inte gett några miljöskador. Det vore värre om det kom ut mycket på en gång, säger Christer Larsson.

Först ut – ett pilotprojekt

Saneringen av Thetis är den första utförd av en myndighet och kan ses som ett pilotprojekt inför Havs- och vattenmyndighetens kommande saneringar.

Till sin hjälp har de haft en fjärrstyrd undervattensrobot, en så kallad ROV.

 

LÄS MER: Vrak kan vara första vikingaskeppet

 

Detta har gjort det möjligt att genomföra saneringen utan att ha personer nere vid vraket på 30 meters djup.

– Hela operationen gick jättebra. Som det verkar fick vi ut all olja, även om vi hade hoppats att det fanns mer olja ombord. Men förhoppningsvis kan vi genomföra nästa sanering den ljusa delen av året, det tog ganska lång tid på grund av väderförhållandena, säger Christer Larsson.

Fler miljöfarliga vrak ska saneras

Saneringen pågick under 13 arbetsdagar och kostade 4,7 miljoner kronor.

Kvar på havsbottnen finns många fler vrak som Sjöfartsverket bedömer som stora miljöfaror.

 

LÄS MER: Poseidon är tillbaka i Göteborg igen

 

Dessa ska enligt plan saneras framöver.

– Vi håller just nu på att få till ramavtal med några företag. Så fort det kommit på plats startar upphandlingen av nästa vrak. Vi får se hur många vi hinner med att sanera i år, säger Christer Larsson.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!