Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Volvo presenterade första ellastbilen: ”Jag är stolt”

Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson visade upp Volvos första ellastbil vid Götaplatsen mitt i Göteborg på torsdagsmorgonen.Foto: Volvo

Här är Volvos första ellastbil.

Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson visade upp den vid Götaplatsen mitt i Göteborg på torsdagsmorgonen.

– Jag är väldigt stolt, säger han.

Volvo Lastvagnar har presenterat sin första ellastbil. Det är en sopbil som visades upp för allmän beskådan på Götaplatsen på Avenyn på morgonen på torsdagen.

– Det är ett jättestort steg för oss, att kunna presentera den första eldrivna lastbilen, säger Claes Nilsson, vd för Volvo Lastvagnar.

 

LÄS MER: Volvo lanserar ellastbilar

 

Han presenterade den tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S).

– Det här är en medeltung lastbil för sophämtning som ska rulla i Göteborg. Det vi egentligen presenterar är ellastbilar för olika typer av stadsmiljöer, säger Claes Nilsson.

Claes Nilsson och Ann-Sofie Hermansson, S, kommunstyrelsens ordförande, vid lastbilen.Foto: Volvo

Rullar i Göteborg i år

– Det här är vår första ellastbil och den första för den här typen av applikationer.

Sopbilen kommer att rulla i Göteborg under året.

– Vi kommer att ha två testfordon som går i kundtrafik i Göteborg och några i övriga Europa, säger Claes Nilsson.

Nästa år kommer ellastbilarna att säljas på marknaden.

Vd:ns glädje

När det blev känt att Volvo skulle börja prodcuera ellastbilar sa Claes Nilsson:

– Genom att använda eldrivna och tystgående lastbilar för varutransporter i städerna löser vi en rad olika utmaningar samtidigt. Utan störande buller- och avgasutsläpp blir det möjligt att köra i känsligare delar av stadskärnan. Det går också att köra transporter under tider på dygnet då trafiken inte är så tät, exempelvis sena kvällar och nätter. Detta minskar belastningen på vägarna under rusningstrafik på dagtid, vilket gör att både vägnätet och fordonen kan utnyttjas mer effektivt än i dag.

Nu säger han:

– Det här är jätteskoj och jättespännande. Jag är väldigt stolt.