I november ökade Volvo Cars försäljning på alla marknader – utom i Europa. Där backade försäljningen med nästan 11 procent i november jämfört med samma period förra året.
Men trots det visar bolaget positiva kurvor i coronapandemin, inte minst för att det i exempelvis USA gick upp med drygt 20 procent. Samtidigt skriver Financial Times att vd Håkan Samuelsson planerar ett uppseendeväckande utspel i samband med en konferens om framtidens bilar, som hålls under onsdagen.
Det bästa för elbilstransformationen vore att förbjuda bensin- och dieselbilar, menar han.
– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Samuelsson i en webbsänd intervju med tidningen.
Han fortsätter:
– Ju fler alternativ som hålls öppna ju långsammare kommer det att gå.
Vill vara premiumbil
För Volvos del har målet varit att 50 procent av företagets bilmodeller ska vara helt elektriska år 2025. Övriga ska vara hybridmodeller.
Till Financial Times säger Håkan Samuelsson att Volvo vill vara med och leda utvecklingen kring elektriska bilar:
– Vi är övertygade om att premiumbilsegmentet kommer att bli helt elektriskt över tid, och vår ambition är att vara en ledare i det segmentet.
Det har redan inletts en utredning i Sverige kring ett förbud som eventuellt träder i kraft år 2030. Till TT säger finansmarknadsminister Per Bolund att Sverige kan komma att förbjuda bensinbilar före övriga EU.
– Utredningen kommer att titta på möjligheten att agera på nationell nivå och att agera på EU-nivå. Men vi ser ju att det är ett stort antal länder som tagit ett liknande steg som vi har tagit.
Här provkörs Volvos nya elbil, Polestar 2: