Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Produktionsstopp: 45 000 Volvo-anställda berörs

Guri om Volvos stopp av produktion i Sverige.
Volvo Cars fabrik i Torslanda.Foto: HENRIK JANSSON
Fabriken i Torslanda.Foto: Thomas Johansson/TT / Thomas Johansson
Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars.Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: HENRIK ISAKSSON/TT / HENRIK ISAKSSON TT NYHETSBYRÅN
Foto: HENRIK JANSSON / HENRIK JANSSON GT/EXPRESSEN

Både Volvo Cars och lastbilstillverkaren Volvo AB avbryter sin produktion i Sverige, vilket Ekot var först med att rapportera.

Det berör 25 000 respektive 20 000 anställda, båda beskeden kommunicerades under fredagen. 

– Det är våra kontorsanställda och anställda i fabriker i Sverige. Det är runt 25 000 anställda totalt, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till Ekot.

Orsaken är coronapandemin. 

Sedan tidigare är det känt att Volvo lastvagnar tvingas stänga sin fabrik i Tuve på Hisingen i två veckor, med start på måndag. 

På fredagen kom beskedet att koncernen permitterar samtliga 20 000 medarbetare i Sverige från och med nästa vecka. Och att produktionen stoppas helt, på grund av coronapandemin.

– Det innebär att samtliga medarbetare i Sverige permitteras från nästa vecka. Det är cirka 20 000 i Volvo-koncernen i Sverige, säger Volvos presschef Claes Eliasson till Ekot.

Utöver de 20 000 anställda berör också beskedet cirka 5 000 bemanningsarbetare och konsulter.

Stoppet berör bland annat nämnda lastvagnsfabriken i Tuve i Göteborg, busstillverkningen i Borås och motortillverkningen i Skövde.

– Hur länga detta kommer vara vet vi inte dag. Förhoppningsvis så kort som möjligt, men det gäller tills nytt besked kommer, säger Claes Eliasson till GT.

Hur länge har ni råd att ha verksamheten nedstängd?

– I och med stannar produktionen så blir det ju en helt annan kostnad i jämförelse med normal drift. Det i kombination med korttidspermitteringar och samtidigt är Volvo ett välkonsoliderat bolag med stark uthållighet och jag vill inte spekulera i den frågan.

De anställda kommer inte att jobba hemifrån, men ska finnas till arbetsgivarens förfogande. Under permitteringen sänks lönen med 7,5 procent för de anställda, enligt de ramavtal som företaget träffat med facken.

Även jätten Volvo Cars drar i nödbromsen under fredagen. De stoppar all produktion i Sverige och beslutet berör cirka 25 000 anställda.

Ingen varslas

– Alla som jobbar i produktionen är 100 procent hemförlovade. Produktionen upphör. Alla som jobbar mer indirekt på kontoren kommer få en reducerad arbetstid på 40 procent i första fasen, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars till Ekot.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ingen ur personalen kommer att varslas, enligt Samuelsson. 

– Vi stänger vår produktion i Sverige och i Belgien har vi gjort det sedan ett par dagar. Sedan säger vi åt våra medarbetare på kontoret att jobba hemifrån i största möjliga utsträckning, säger Håkan Samuelsson till Ekot.

Stängt till den 14 april

Volvo Cars har fabriker i Torslanda, Skövde och Olofström stänger nästa torsdag. Beslutet om stängning gäller fram till den 14 april. 20 000 av de berörda finns på fabriken i Torslanda.

På frågan om varför man väljer att stoppa produktionen svarar Stefan Elfström, pressinformatör på Volvo Cars: 

– Det här är ett sätt att vidta snabba åtgärder för att lindra effekten av coronaviruset. Vi vill skydda vår personal som går ner i arbetstid och jobbar hemifrån i den mån det går. Vi vill skydda anställningarna på lång sikt. Vi tycker det är rätt att gå in i radikala åtgärder snabbt och återgår så snart som situationen tillåter det, säger han. 

KORTTIDSPERMITTERING OCH VARSEL

Korttidspermittering innebär att den anställde går ned i arbetstid under en period men samtidigt får ut 90 procent av lönen. Det är staten som genom subventioner tar en stor del av de totala kostnaderna för arbetstidsminskningen. 

Det finns tre fasta nivåer som, beroende på hur mycket du går ned i tid, reglerar hur många procent som lönen minskar. Jobbar man till exempel 60 procent mindre än tidigare minskas lönen med 7,5 procent.

 

Ett varsel innebär att arbetsgivaren förvarnar om uppsägningar. Med andra ord riskerar arbetstagarna att bli uppsagda. Varslet behöver nödvändigtvis inte leda till faktiska uppsägningar för samtliga.

 

Källa: Arbetsförmedlingen, Unionen och Tillväxtverket

Hur stor påverkan stoppet kommer ha på volymen av tillverkade bilar är inget presschefen Stefan Elfström vill uttala sig om.

– Det är svårt att säga, det är ett uppehåll på cirka tio produktionsdagar och ambitionen är att komma tillbaka så snabbt som möjligt. Förhoppningsvis efter påsk och vi kommer utvärdera situationen löpande. Vi får se vilken effekt det har på volymen då. 

De anställda kommer gå ner i arbetstid i snitt med 40 procent och få en löneminskning med cirka sex procent, enligt det stödpaket som tidigare meddelats vad gäller permittering. 

Facket: Bättre än varsel

Mikael Sällström är klubbordförande för Volvo verkstadsklubb inom IF Metall. Han har suttit i förhandlingar med Volvos ledning i tre dagar nu.

Han upplever att det finns en oro hos arbetstagarna, men att acceptansen för bolagets beslut om permitteringar också är stor.

– Alternativet är varsel. I det perspektivet är det här alternativet att föredra, säger Mikael Sällström.

Mikael Sällström, klubbordförande för Volvo verkstadsklubb inom IF MetallFoto: JAN WIRIDEN

Han vågar inte sia om vad som händer i framtiden.

– Det är svårt, allt är väldigt oförutsägbart. Det man kan säga som är på plussidan är att till skillnad från under finanskrisen så har vi bättre förutsättningar då regeringen lanserade det här stödpaketet. Det är jättebra.

GT söker Glenn Bergström, ordförande för IF Metall på Volvo Cars. Till DN säger han att han är nöjd med att slippa varsel.

– Det här är ingen klang- och jubelföreställning. För två veckor sedan var det ett helt annat ljud i skällan, och då var alternativet ett varsel där våra medlemmar skulle förlora inkomst och sysselsättning. Nu har vi ett statligt stöd med möjlighet till korttidspermitteringar som är bland de bästa i hela Europa, säger Bergström, till tidningen.

Konsulter påverkas

Runt 5 000 konsulter och bemanningsanställda påverkas, som tidigare nämnts, också av beskedet.

Odd Löfvendahl vid konsultbolaget Sigma Industry säger att han i nuläget inte har någon uppfattning om hur många av deras konsulter som kommer påverkas av Volvos besked. Han vill inte uppge någon siffra i nuläget då Sigma själva väntar på informationen.

– Jag har ingen bild ännu om vilken omfattning det kommer bli, men vi är beredda på att det kommer slå hårt, säger Löfvendahl.

Det statliga bemanningsbolaget Lernia har också konsulter på Volvo. 

– Vad gäller frågan kring hur många konsulter så kan vi tyvärr inte kommunicera hur många som drabbas, säger kommunikationschefen Katarina Devell och hänvisar till ett avtal man har med Volvo.

”Väldigt optimistisk hållning”

Jan-Erik Berggren, motorjournalist och redaktör på Allt om bilar, säger att produktionsstoppet inte kommer oväntat.

– Det var ett väntat besked från Volvo Cars då flera av konkurrenterna runtom i världen redan stängt ner. Bilbranschen är beroende av öppna gränser och flera av delarna till bilarna levereras i exakt tid för slutproduktion. Därmed är branschen sårbar för störningar av alla de slag, säger han.

Han tror att hoppet om att kunna starta upp igen om två veckor är väl optimistiskt.

– Volvo Cars hoppas att det räcker att hålla stängt i 14 dagar, det är en väldigt optimistisk hållning men flera andra tillverkare har tagit höjd på samma nivå.

Jan-Erik Berggren menar dock att Volvo inte löper någon risk att gå i graven i och med coronakrisen.

– Med Geely som ägare står Volvo Cars ändå relativt starkt inför en kris. Det finns flera andra tillverkare som får det tuffare. Vi minns hur finanskrisen dödade några bilmärken, det kommer inte att hända med Volvo.

Jan-Erik Berggren, reporter på Allt om bilar: ”Ett väntat besked”.

 

LÄS MER: Näringstopparna: Så hård blir smällen mot ekonomin