Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Visa-bedragare lurade
Paul på 25 000 kronor

ANADE INGENTING. Paul Östling svarade på frågorna i mejlet som han trodde var från banken. Några timmar senare började bedragare shoppa med hans uppgifter. Det var Pauls bank som först upptäckte vad som skett och spärrade alla konton. Foto: Per WissingFoto: Per Wissing

BILLDAL. På kvällen fick Paul Östling, 74, ett mejl från Swedbank angående sitt Visa-kort.

Trodde han.

- Jag gjorde som jag blev tillsagd och svarade genom att skriva in mina aktuella uppgifter, säger Paul Östling.

Och morgonen därpå försvann närmare 25 000 kronor.

Så skyddar du dig

Säkerhetsexperten Joakim von Brauns tips om hur du undviker att bli lurad.

1 Var skeptisk när du får en förfrågan från en bank eller annan myndighet om du ska ange dina uppgifter eller annat. En bank vänder sig aldrig till sina kunder på det viset.

2 Läs inte, öppna inte och framför allt gå inte vidare. Börja överhuvudtaget inte ens av ren nyfikenhet att klicka dig vidare genom informationen.

3 Ring! Är du det minsta osäker, ring banken eller myndigheten och fråga varför de skickat mejlet.

4 Är du det minsta tveksam över att någon annan kommit över dina kontouppgifter så spärra ditt kort omedelbart.

5 Om du drabbats, kontakta banken omedelbart för att spärra dina kort och polisanmäl!

Bluffmejl förekommer med jämna mellanrum och bedragarna blir allt mer skickliga på att få mejlen att se ut som de var riktiga.

- Jag var väl godtrogen, men när min bank ber mig som deras kund att göra något så gör jag ju det, säger Paul Östling.

I mejlet från Swedbank och Verified by Visa skrevs att något blivit fel med Paul Östlings uppgifter för att någon skrivit in fel kod ett flertal gånger. Därför uppmanades han att knappa in den rätta koden och det korrekta kontonumret.

- Det såg exakt ut som Swedbanks vanliga mejl, med deras riktiga loggor och allt, så jag anade ingenting, säger Paul Östling.

Banken reagerade

Fast redan på morgonen dagen därpå ringde de från banken. Först förstod inte Paul alls varför de ringde.

- De frågade om jag hade handlat på förmiddagen för först 9 035 kronor, lite senare för 3 222 kronor och 6 918 kronor. Men det hade jag ju inte gjort så de spärrade kortet, men inte förrän det dessutom dök upp ytterligare en betalning på 5 588 kronor.

Har gjort polisanmälan

Paul Östling är hursomhelst tacksam för att banken var tillräckligt uppmärksam för att reagera på betalningarna.

- Jag uppskattar verkligen att de har den kollen. För de var konfunderade över att jag så raskt hade handlat kosmetika och kläder för sammanlagt 24 700 kronor.

Han har polisanmält bedrägeriet.

- Ja, självklart och jag berättar gärna om det här för att varna andra, förklarar han.