Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vikarierna äventyrar patienternas säkerhet

Bilden är tagen i ett annat sammanhang.
Foto: Robin Aron

Patientsäkerheten inom hemtjänsten i Stenungsunds kommun är i fara då sommarvikarierna saknar utbildning och erfarenhet. Det larmar nu sjuksköterskor i kommunen om.

Genom en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg hoppas den medicinskt ansvariga sjuksköterskan i kommunen Helena Törneröd på att påverka politikerna för att undvika en mer krisartad situation med allvarliga incident som följd.

– Det är problematiskt under sommaren, patientsäkerheten äventyras när man tvingas ta in outbildad personal, säger Helena Törneröd.

Stenungsunds kommun får svårare och svårare att rekrytera utbildade semestervikarier till äldreomsorgen. I sommar har de sett följden av detta. I en lex Maria-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, framgår det att sjuksköterskorna tvingats slå larm till Helena Törneröd, den medicinskt ansvariga sjuksköterskan, MAS, om att patientsäkerheten inom hemtjänsten är i fara.

– Detta är ett stort problem och jag tror inte bara att det gäller Stenungsunds kommun utan hela landet, säger Helena Törneröd.

Enligt anmälan upplever sjuksköterskorna att deras telefoner "tystnat". De menar att det är ett tecken på att vikarierna inte kan reagera på avvikelser från det normala hos patienterna.

Unga och outbildade

Förutom att vikarierna är oerfarna och outbildade ska många av dem även vara väldigt unga och enligt anmälan så har de fått ett för stort ansvar att axla.

Det ska även vara så att vissa hemtjänstområden tidvis varit bemannade med enbart vikarier. Detta anser MAS skapar otrygghet hos både patienten och vikarien.

– Det är svårt att få tag på utbildad personal och då tvingas kommunen anställa outbildad personal som inte heller har vana att jobba, säger Helena Törneröd och fortsätter:

– I år har vi haft några vikarier som varken haft utbildning eller vana och det ställer högre krav på dem eftersom vi förväntar oss att de ska kunna göra samma arbete som vi andra.

Mer utbildning

MAS skriver till IVO att de efter larmet från sjuksköterskorna bad vikarierna att återkoppla mer. Man pratade även med dem om deras upplevelser. Då framkom att de som inte hade tidigare erfarenhet av denna typ av jobb känt sig otrygga. De efterfrågade mer introduktion och utbildning. Man valde därför att ha två frivilliga utbildningsdagar.

I och med anmälan till IVO hoppas Helena Törneröd att politikerna kan påverkas och förstå problematiken. Hon menar att situationen kommer att "bli mer och mer krisartad där patientsäkerheten minskar och avvikelser med allvarliga tillbud/händelser kommer att öka".

Måste planera mera

– Jag hoppas att IVO kan påverka uppåt och belysa det här problemet. Jag tror inte att problemet kommer att försvinna till nästa sommar, så då gäller det för kommunerna att planera och förbereda sig.

Anna-Lena Aldeborg, styrelseledamot i vårdförbundet, avdelning Västra Götaland, ser allvarligt på anmälan.

– Vi ser allvarligt på att våra medarbetare tycker att patientsäkerheten är i fara. Men det är bra att våra medlemmar reagerar på detta. Det är arbetsgivarens ansvar att se till att det finns tillräckligt med kompetent personal så att det finns en säker vård för patienterna, säger Anna-Lena Aldeborg.