Marit Kapla. Foto: Åke Thim
Marit Kapla. Foto: Åke Thim

"Vi hoppas populariteten smittar av sig"

Publicerad
GÖTEBORG. Göteborgskalaset är nedlagt, dött och begravt.
Kulturkalaset tar vid.
- Redan att man i namnet lyfter fram kulturen är bra, säger Anna Takanen, chef för Göteborgs stadsteater.
När Göteborg och Compani ville gå vidare och utveckla Göteborgskalaset till Kulturkalaset vände man sig till Kulturförvaltningarna i Göteborg och Västra Götaland.
Passningen gick vidare till kulturinstutitionerna som tog bollen och nu vill visa vad de går för under kalasets sex dagar med programpunkter, musikakter diskussioner och workshops.
Dels institutionerna för de sceniska konsterna: Operan, Symfonikerna, Stadsteatern och Göteborgs filmfestival.
– Operan är gärna med under Kalaset, säger Liselotte Axelsson. Nu är det är en bra period för oss att exponera oss. Vi har våra musiker och vår kör och det ska bli roligt att få inviga kalasplatsen utanför Operan.

Ser möjligheter

Och dels institutionerna för de utställande som Röhhska, Konstmuseet, Stadsmuseet och Stadsbiblioteket med flera.
De ser alla möjligheterna att bredda sin publik och öppna sig för de stora massorna.
– Göteborgskalaset har varit en populär sak i alla år och vi hoppas att det smittar av sig på Kulturkalaset, säger Ulrika Sonn, marknadschef på Göteborgs stadsteater.
Göteborgs filmfestival sätter upp en lite minifestival på biografen Royal – med gratis inträde.
– Det samarbetet passar oss bra, säger Marit Kapla, konstnärlig ledare för Göteborg Film Festival. Men det är viktigt att det görs en ordentlig utvärdering efteråt.
Åke Lundgren
Åke Lundgren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

Mest delat just nu
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER