Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Vi hoppas populariteten smittar av sig"

Marit Kapla. Foto: Åke Thim
GÖTEBORG. Göteborgskalaset är nedlagt, dött och begravt.
Kulturkalaset tar vid.
- Redan att man i namnet lyfter fram kulturen är bra, säger Anna Takanen, chef för Göteborgs stadsteater.
När Göteborg och Compani ville gå vidare och utveckla Göteborgskalaset till Kulturkalaset vände man sig till Kulturförvaltningarna i Göteborg och Västra Götaland.
Passningen gick vidare till kulturinstutitionerna som tog bollen och nu vill visa vad de går för under kalasets sex dagar med programpunkter, musikakter diskussioner och workshops.
Dels institutionerna för de sceniska konsterna: Operan, Symfonikerna, Stadsteatern och Göteborgs filmfestival.
– Operan är gärna med under Kalaset, säger Liselotte Axelsson. Nu är det är en bra period för oss att exponera oss. Vi har våra musiker och vår kör och det ska bli roligt att få inviga kalasplatsen utanför Operan.

Ser möjligheter

Och dels institutionerna för de utställande som Röhhska, Konstmuseet, Stadsmuseet och Stadsbiblioteket med flera.
De ser alla möjligheterna att bredda sin publik och öppna sig för de stora massorna.
– Göteborgskalaset har varit en populär sak i alla år och vi hoppas att det smittar av sig på Kulturkalaset, säger Ulrika Sonn, marknadschef på Göteborgs stadsteater.
Göteborgs filmfestival sätter upp en lite minifestival på biografen Royal – med gratis inträde.
– Det samarbetet passar oss bra, säger Marit Kapla, konstnärlig ledare för Göteborg Film Festival. Men det är viktigt att det görs en ordentlig utvärdering efteråt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!