Veronica Hedenmark är utbildad jurist och jobbar för funktions- hindrades rättigheter genom Assistansjuristerna. Foto: ULF PALM
Veronica Hedenmark är utbildad jurist och jobbar för funktions- hindrades rättigheter genom Assistansjuristerna. Foto: ULF PALM

Veronica blev kränkt av skandalkonsulten

Publicerad

GÖTEBORG. "Kalla Fakta" i TV4 avslöjar hur landets kommuner anlitar konsulter för att komma runt lagen om stöd och service till funktionshindrade.

Med dold kamera visar reportern Jonas Alsgren hur konsulten Jonas Reinholdsson får kommunchefer att skratta åt funktionshindrades krav.

Veronica Hedenmark som driver Assistansjuristerna, som hjälper folk med funktionshinder, har själv varit utsatt för konsulten Jonas Reinholdssons nedlåtande ord.

- Jag trodde inte mina öron när han gjorde sig lustig och såg ner på vår situation, säger hon.

Gårdagens "Kalla Fakta" i TV4 visade hur fler än hälften av landets hundra största kommuner anlitar konsulter som lär ut hur de ska ge avslag till personer med svåra funktionsnedsättningar. Reportern Jonas Alsgren tar med sig en dold kamera till ett möte där konsulten Jonas Reinholdsson får kommunchefer att skratta åt funktionshindrades vanor och livsstilar.

Har egen erfarenhet

Veronica Hedenmark driver Assistansjuristerna. Hon berättar för GT att hon själv varit utsatt för konsulten Jonas Reinholdssons nedlåtande ord.

- När jag först hörde talas om Reinholdsson anmälde jag mig till en av hans föreläsningar. Det var rent ut sagt kränkande när han gjorde sig lustig över de funktionshindrades situation över mitt huvud och fick publiken att skratta åt våra, som Reinholdsson menade, orimliga krav.

Veronica Hedenmark, uppväxt i Göteborg och själv funktionshindrad, är utbildad jurist och har i drygt 16 år kämpat för funktionshindrades rättigheter och dragit flera fall i domstol.

- Jag kan inte begripa att landets kommuner kan vara nöjda att lägga skattepengar på en konsult som jobbar mot lagstiftningen och de funktionshindrades rättigheter.

Under senare år har kommunerna fått mer pressad ekonomi, vilket även drabbat de funktionshindrade.

- Men samhället får inte mindre kostnader genom att säga nej till en personlig assistent, eftersom det leder till mer ohälsa bland de funktionshindrade och deras anhöriga, säger Veronica Hedenmark.

Ett nedlåtande synsätt

Hon menar att konsulten Jonas Reinholdsson står för en nedlåtande människosyn och att hans arbete är ett hot mot rättssäkerheten, eftersom rätten till stöd och service är lagstadgad.

Söndagens Kalla Fakta i TV4 berättade bland annat om sjuårige Jack från Lundby. För att hans familj skulle klara av vardagen hade han länge en stödfamilj, där barnen blev hans bästa vänner. Nu har stödet till Jack dragits in. Ytterligare ett exempel i programmet var gravt utvecklingsstörda Camilla Olofsson från Lerum, som inte längre får åka på läger.

"En fruktansvärd trend"

För Jack och Camilla gäller LSS, lagen om stöd och service till funktionshindrade. Lagen ska garantera goda levnadsvillkor och en möjlighet att leva som ha delaktighet i samhällslivet. Fokus ska vara på inflytande och medbestämmande, ekonomin får inte påverka.

- Det här är en fruktansvärd trend i landets kommuner att skära ner så mycket de bara vågar. Och jag känner igen nästan ordagrant Jonas Reinholdssons ordval och argument när jag läser beslut från olika kommuner, säger Veronica Hedenmark.

GT pratade inför programmet med "Kalla Faktas" reporter Jonas Alsgren som berättade att det var tydligt att de kommunala tjänstemännen älskar att höra Jonas Reinholdsson prata.

- Eftersom de är pressade att hålla budgetar. De får argument att kunna säga nej, säger Jonas Alsgren.

GT har sökt Jonas Reinholdsson, men får liksom "Kalla Fakta" ingen kommentar.

Lasse Råde
Lasse Råde

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER