Västtrafiks svar efter nya biljetthaveriet

När framdörrarna öppnats på bussarna igen har det blivit svårare att tjuvåka.
Foto: Sofie Lahtinen Carlsson / Västtrafik
Västtrafiks biljettapp ToGo
Västtrafiks IT-chef Thom Birkeland.
Foto: Västtrafik
Så här såg det ut i Västtrafiks app förra torsdagen.
Foto: Skärmdump

Västtrafiks biljettapp ToGo har kraschat flera gånger under den senaste veckan. 

Västtrafiks IT-chef Thom Birkeland meddelar att det inte finns någon prognos för när problemet kan vara löst.

– Vi har inte hundra procent kontroll, säger Birkeland.

Flera morgnar i rusningstrafik den senaste veckan har Västtrafiks resenärer mötts av en gratisbiljett i Västtrafiks app ToGo – detta på grund av att appen har kraschat.

Så sent som på torsdagsmorgonen hände det igen.

Thom Birkeland är IT-chef på Västtrafik och han menar att det beror på att allt fler köper biljetter, vilket i sin tur kan hänga ihop med Västtrafiks arbete med att minska tjuvåkandet.

Sedan i början av oktober, i samband med att framdörrarna öppnades på nytt efter pandemin, så har obligatorisk påstigning fram införts på många av Västtrafiks bussar – vilket innebär att man också har behövt kunna uppvisa giltig biljett.

– Den tekniska förklaringen är att vi får en överbelastning i våra system när vi har en situation när så många fler köper biljetter. Det är kanske inte fler personer men det rör sig om en annan sorts biljett. Det köps enkelbiljetter i stället för periodbiljetter, säger Birkeland. 

På Västtrafiks IT-avdelning pågår arbetet för att lösa problemet för fullt. 

– Vi har folk på plats som löpande övervakar systemet, för att sedan arbeta löpande när vi ser att belastning ökar. Då är det lite olika saker vi gör, dels uppdaterar vi mjukvarorna för att systemet ska klara av belastningen 

Behöver inte tjuvåka 

Men trots det ständiga arbetet är det oklart när problemet kan vara åtgärdat. 

– Vi har ett antal åtgärder som vi har kickat i gång. Men vi har inte hundra procent kontroll över hur lång tid det tar innan förändringen har slagit igenom. Så vi kan inte garantera att det inte händer i morgon igen, säger Thom Birkeland

Dock vill han poängtera att resenärerna inte behöver vara orolig över att tjuvåka. 

– Om vi ser att det går trögt aktiverar vi den störningsbiljetten som är giltig i hela regionen och då åker man med den, säger Birkeland och fortsätter: 

– Att lösa det här är vårt högsta fokus. Jag har fantastiska medarbetare som verkligen ligger i, så jag känner mig väldigt trygg med att det kommer vara löst snart.  

SE MER:

Västtrafiks miljardinvestering – helt ny modell • "Internationell"