Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Västtrafiks priser fortsätter att öka

Årskortet i Göteborg påverkas mest när Västtrafik höjer priserna. Foto: Per Wissing

Kollektivtrafiken i Göteborg blir antagligen fem procent dyrare även i år. Något annat har man inte råd med menar regionen.

– Varje företag har sina driftkostnader och löner som ökar och för att vi ska kunna täcka dem måste vi öka kostnaderna, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Trots en svag inflation och konsumentpriser som legat stilla så har Västtrafik höjt sina priser med fem procent om året i flera år, skriver Göteborgs-Posten. Och för att kunna genomföra de förbättringar av trafiken som redan beslutats skulle priserna behövas höjas ännu mer.

– Fem procent är ett maxtak som regionfullmäktige och kollektivtrafiknämnden kommit överens om så mer än det kommer priserna inte höjas. Sen har vi kostnader som måste täckas, säger Ulrika Frick.

Årskortet 12 procent dyrare

Senast i januari höjdes priserna med fem procent, men det innebar att periodkorten höjdes med i snitt 5,7 procent och årskortet i Göteborg blev tolv procent dyrare.

– Anledningen till att årskortet i Göteborg blev dyrare är att priserna i Göteborg under en längre tid varit lägre än i resten av regionen, så det var helt enkelt ett sätt att harmonisera priserna i regionen, säger ordförande i kollektivtrafiknämnden Ulrika Frick.

Beslutet om årets höjda priser är ännu inte taget utan blir klart först efter budgetprocessen avslutats i juni, men kunskapsunderlaget som har tagits fram pekar på att priserna kommer att behövas höjas menar Ulrika Frick.

Men Leif Blomqvist (S) som är avgående styrelseordförande i Västtrafik säger att det förra året gick bättre än väntat för Västtrafik och hoppas att den årliga prisökningen inte ska kvarstå.

– Vi nådde ett nollresultat 2014 och det var 55 miljoner kronor bättre än budget. Vi hade mindre kostnader än beräknat för bussbränsle och tågtrafiken var billigare än budgeterat, säger han till GP.

Vill se höjda skatter

Västtrafiks biljettpriser finansieras till 50 procent av biljettpriser och till 50 procent av skatter, men praxis har varit att höja priserna.

– Det är klart att vi hellre vill att kollektivtrafiken täcks av skattefinansierade medel men vi har inte styrmedel för att implementera det, säger Ulrika Frick.

Hon menar att det är ett beslut som måste tas på regeringsnivå.

– Det handlar om strukturella skatteväxlingar och det kan vi inte påverka på regionsnivå. Vi måste täcka våra kostnader och just nu har vi bara möjlighet att göra det genom ökade priser, säger hon.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!