De senaste veckorna har debattvågorna kring Västlänken gått höga i Göteborg och flera kritiska röster har höjts mot pendeltågstunneln. Trafikverket och ledande politiker står benhårt fast vid att budgeten på 20 miljarder kommer att hållas. Men med bara dagar kvar till folkomröstningen om trängselskatten och i förlängningen hela Västsvenska paketet har inga siffror presenterats som styrker detta. Från Trafikverkets regiondirektör Håkan Wennerström får GT beskedet att det finns en kalkyl som uppdaterades så sent som i juni i år.
– Projektchefen Bo Larsson har den. Han kan mycket väl förse dig med den. Det går jättebra, säger Håkan Wennerström, regiondirektör.
Men när GT når projektchef Bo Larsson möts vi av helt andra tongångar.
– Det kommer när vi presenterar järnvägsplanen i december. Siffrorna är sammanställda i ett excelark som är ett arbetsmaterial som inte är klart, säger Larsson.
Stor förvirring
Förvirringen kring vad som gäller är alltså av allt att döma stor på Trafikverket. Men Larssons nej står fast. Den enda budgetkalkyl för Västlänken som GT får ut är daterad 2009. I den kan myndigheten bara med 50 procents säkerhet garantera att budgeten på 20 miljarder kommer att hållas. Projektchefen Bo Larsson menar att den inte längre är aktuell.
– Vi har mycket mer uppdaterade siffror i dag, säger han och upprepar att budgeten kommer att hållas.
Men underlaget för det påståendet får alltså varken GT eller göteborgarna ta del av. Något som i skarpa ordalag kritiseras av Jan Turvall, lektor vid Göteborgs universitet och expert på offentlighetsprincipen.
– Det underminerar hela demokratin och hela tanken bakom folkomröstningar. Det gäller ju även allmänna val att man måste ha ett sakligt underlag att ställning till. Här finns inte den möjligheten, säger han.
Starkt frågande
Turvall ställer sig också starkt frågande till att projektchef Bo Larsson säger nej till att offentliggöra uppgifterna efter att regiondirektören först sagt ja.
– Jag menar att det är fel. Det är ju samma organisation vi talar om, så är det klart att man måste vara överens om vilket material som ska lämnas ut eller inte.
– Den som är överordnad, i det här fallet direktören, är förstås den som ska avgöra detta. Inte en underordnad person, säger Jan Turvall till GT.
Projektchef Bo Larsson:
– Helt uppenbart är allmänintresset stort men det är inte en projektfråga. Det är en annan fråga. Men vi konstaterar ju det att oavsett vad vi säger så finns det en misstro.
Tycker du att det är ett problem att ni inte kan vara transparenta med vad ni vet när vi står inför en folkomröstning om trängselskatten och i förlängningen hela Västsvenska paketet?
– Men jag säger ju någonting. Jag säger 20 miljarder.
Så göteborgarna ska alltså blint lita på ditt ord utan att se underlaget?
– Ja, men i det uppdraget jag har så presenterar vi och ställer ut järnvägsplanen i december, säger Bo Larsson till GT.