Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vanja, 94, har haft besök av 230 olika hemtjänstpersonal

Marita Nilsson har Ivo-anmält hemtjänsten sedan mamman Vanja Lindroth tvingats möta hundratals nya personer från hemtjänsten i sitt hem. Foto: Privat
Vanja Lindroth, 94, oroas av att ständigt se nya ansikten i sitt hem. Foto: Privat

Vanja Lindroth, 94, tvingas ständigt se nya ansikten komma och gå i hemmet.

Sedan 2014 har 230 olika personer från hemtjänsten varit där.

– Mamma blir väldigt orolig av att inte veta från dag till dag vem som ska komma. Det upptar mycket av hennes liv, säger dottern Marita Nilsson.

Marita Nilsson berättar om sin mammas situation och för hennes talan eftersom Vanja Lindroth själv är gravt hörselskadad sedan barnsben och inte kan prata i telefon.

Vanja, som bor på Hisingen i Göteborg, har haft hjälp av kommunens hemtjänst sedan 2013 och när hon märkte hur många olika personer som hela tiden kom och gick började hon föra anteckningar.

– Sedan 2014 har mamma skrivit upp namnen på alla som kommit från hemtjänsten. Bara under det året var det 82 helt nya personer, säger Marita Nilsson som också berättat om mammans situation i Göteborgs-Posten.

Nu är siffran uppe i 230, förklarar Marita. 

Tvingas se många nya ansikten

Att ständigt se så många nya, okända ansikten dyka upp i hemmet har skapat mycket oro. Vanja Lindroth vill gärna veta i förväg vem som kommer, men enligt Marita Nilsson får hon sällan någon sådan information inför besöken.

– Ibland kommer ny personal utan nycklar eller legitimation. Jag har sagt till mamma att vid sådana tillfällen be dem gå, och att hon sedan ska trycka på larmet, säger Marita Nilsson.

I höstas var Vanja Lindroth mycket uppgiven och ledsen över att det inte blev någon förändring trots att dottern flera gånger skrivit brev, klagat och framfört synpunkter till ansvariga inom kommunen.

Marita Nilsson vill att mamman ska känna sig trygg i sitt hem. ”Det är inte personalen det är fel på, utan organisationen” säger hon. Foto: Privat

– Mamma slutade äta och gick ner i vikt. Hon blev deprimerad och började ta lugnande tabletter, berättar Marita Nilsson.

Hon tyckte det kändes hopplöst att kontakta kommunens chefer och anmälde då hemtjänsten till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

”Vill att hon ska ha en trygghet”

Situationen tär även på Marita som är orolig för sin mamma.

–  Jag vill att hon ska ha en trygghet i sitt hem. Hon är  jättepigg för övrigt. Hon är helt klar i huvudet och har fullständig kontroll på allt. Hon har ett bra minne och vill bo kvar hemma, berättar Marita Nilsson.

Hon poängterar att det inte är fel på personalen, att de allra flesta som kommer är ”helt fantastiska”.

– Det är organisationen det är fel på. Flera i personalen tycker precis som vi, att det är helt bedrövligt, säger Marita Nilsson.

Chefen: ”Är det ens möjligt?”

Vanja Lindroth behöver även hjälp med lättare matlagning men många gånger saknar personalen kunskaperna, enligt dottern.

– Det handlar om att göra omelett eller lite pannkakor. Många vet inte hur de ska göra, säger Marita Nilsson.

Michael Göransson, sektorchef för äldreomsorgen Västra Hisingen, är den som senast fick Vanja Lindroths ärende på sitt bord.

Han säger att han är ny som chef inom äldreomsorgsverksamheten och att han fått söka kunskap hos andra i den här frågan:

– När jag hörde detta första gången i höstas reagerade jag också på att det varit flera hundra kontakter. Jag tänkte: Är det ens möjligt? Min reaktion innan jag tog reda på hur det ser ut var att det inte kunde stämma.

”Är det ens möjligt?” 

Men det stämmer. Och det är så det ser ut inom hemtjänsten förklarar Michael Göransson. 

– En person som har hemtjänst flera gånger om dagen sju dagar i veckan kommer på kort tid upp i 50 kontakter med olika individer. Varje gång någon fastanställd blir sjuk, vabbar eller är på utbildning kommer en vikarie in, säger han.

Michael Göransson har pratat med andra sektorschefer i Göteborgs stad för att höra om detta är rimligt.

– De säger också att det är så här det ser ut. Det vi kan göra är att försöka få ner personalomsättningen och jobba aktivt mot korttidssjukskrivningar och på så sätt minska antalet vikariebesök.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!