Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vägpiraternas nya spektakulära metod

Här är vägpiraternas nya spektakulära kuppmetod.

Under pågående färd slår ligorna till mitt i natten – och länsar lastbilarna på gods.

Nu kraftsamlar västsvensk polis för att sätta stopp för transportkaparna.

– Det är fullständigt livsfarligt och mycket svårt att skydda sig mot, säger Håkan Carlsson, chef för polisens nationella transportsäkerhetsgrupp i Göteborg.

TRANSPORKAPARNAS METODER

Genom Västsverige passerar varje dygn tusentals lastbilar med gods för stora värden. Transporterna är attraktiva måltavlor för professionella tjuvar som under en enda kupp kan komma över gods för betydande belopp.

KAPELLSKÄRNINGAR

■ Metoderna som tjuvarna använder sig av är flera, en av de mest använda är kapellskärningar. När lastbilschauffören stannat på en rastplats för nattvila smyger gärningsmännen sig fram till ekipaget. De skär upp kapellet, tar sig in i lastbilen och stjäl vad de ska. Så sent som i januari drabbades en chaufför i Falkenberg.

KAPADE TRANSPORTER

■ Det finns också flera rapporter under åren om lastbilar som kapas av rånare. Gärningsmännen överrumplar lastbilschauffören och stjäl hela ekipaget som sedan körs till en avlägsen plats för omlastning av godset. Ett exempel är rånet mot en lastbil från Absolut Vodka i Åhus 2003. Beväpnade rånare slog till mot en transport, oskadliggjorde föraren och kedjade fast honom vid ett träd. Men lasten innehöll ingen sprit - bara slaktspill som skulle bli minkfoder.

TROJANSKA HÄST-METODEN

■ En eller flera personer tar sig in i lastutrymmet på lastbilar genom att ställa sig i en stor trälåda. När lådan hämtas av lastbilen får lastbilschauffören veta att den ska hanteras med stor försiktighet eftersom den innehåller ömtåliga och dyrbara varor. Under transporten tar sig rånarna ut ur trälådan. Efter att ha scannat av lastutrymmet samlar de på sig de mest värdefulla föremålen såsom smycken, telefoner och andra elektronikvaror. De kontaktar därefter sina medhjälpare som följer efter lastbilen. Då iscensätter kompanjonerna en olycka i närheten av lastbilen så att den ska tvingas att stanna, detta sker ofta på landsbygden. Rånarna skär då ett hål i taket på lastbilen som de tar sig ut genom, med sig tar de stöldgodset. De springer sedan till medhjälparnas fordon där de gömmer sig eller så blir de upphämtade av ytterligare kompanjoner.

VÄGPIRATERNAS VANLIGASTE METODER

"KÖP BILLIGT GULD"-METODEN

■ Den röda tråden genom de flesta av vägpiraternas aktiviteter är att de försöker sälja eller använda sig av falskt guld för att få ekonomisk vinning. Detta påstådda guld beskrivs av polisen som lättare falskt material av metall, ibland även av samma plasttyp som man gör guldfärgade ramar av.

GULDBYTAR-METODEN

■ Ett knep de vägpirater som beskrivs som "guldbytare" använder sig av är att de hänger på ett värdelöst halsband på någon - gärna en äldre kvinna - och samtidigt stjäl ett riktigt. Guldbytarna närmar sig alltså på ett trevligt och gemytligt sätt, så att det kommer nära en person, men stjäl sedan med fingerfärdighet de äkta guldsmycken som du har runt halsen.

"BEHÖVER HJÄLP"-METODEN

■ En av de mest cyniska metoderna som vägpiraterna använder sig av är att man flaggar in bilar längs med de stora lederna runtom i Västsverige. När någon stannar för att hjälpa personerna som ser ut att vara i nöd kan det bli ett ödesdigert beslut. I vissa fall har personer blivit knivrånade, i andra fall lurade på pengar och ofta går stoppet ut på att lura någon att köpa falskt guld - eller byta guldet mot värdesaker som bensindunkar, pengar eller liknande.

Tillvägagångssättet får till och med polisens mest rutinerade utredare att häpna. I mycket hög hastighet kör ligan med släckta lysen upp bakom framrusande lastbilar - och tar sig sedan in i lastutrymmet.
- En person ställer sig ombord på lastbilen. Sedan kommer transportbilar och kör upp bakom och så slänger man över godset. De här ligorna klättrar mellan fordonen i 85 kilometer i timmen medan mötande trafik rusar förbi i fullständigt mörker, säger Håkan Carlsson.

Metoden sprider sig

Det djärva tricket upptäcktes först i Rumänien där åkare blev bestulna på stora mängder värdefullt gods - men inte för sitt liv kunde förstå hur stölderna det gått till.
- Det började med att man hade stölder där det försvunnit gods utan att lastbilar stannat. Det slutade med att den rumänska polisen började filma med en nattkamera. Man flög över sträckorna som lastbilarna kört, säger Håkan Carlsson.
Den rumänska ligan åkte fast och flera medlemmar dömdes till långa fängelsestraff. Den dödsföraktande metoden har sedan spridit sig till flera andra europeiska länder, bland annat till Tyskland och Holland.
- Det är helt livsfarligt. Vi har svårt att förstå att någon är villig att ta den här risken. Men det handlar om att det finns stora summor pengar att tjäna, säger Håkan Carlsson.

Varnar åkerier

För att rädda svenska åkare från att drabbas informerar han nu sina svenska poliskollegor samt den svenska transportbranschen om hur metoden går till. Bland annat visar han upp den rumänska polisens film som med skrämmande tydlighet illustrerar tjuvarnas förslagenhet.
- Det är för att höja medvetandegraden hos åkerier, polisen, och transportbranschen så att man vet hur man kan skydda sig och vad man ska tänka på.
Ligornas metod är mycket bedräglig och för att avslöja den krävs en fördjupad kunskap, menar Håkan Carlsson.
- När vi pratar om transportstölder så är det inte alltid som man tror. I de här fallen visste man inte ens att man blivit av med godset under färd.

Ligorna slår till mot lastbilschaufförer under pågående färd, mitt i natten. Med släckta lysen kör de upp bakom lastbilarna.  Foto: Rumänsk polis
Två personer klättrar upp genom en taklucka på bilen. Den här kapningen skedde i 85 kilometer i timmen.
Med de två tjuvarna på motorhuven smyger bilen närmare lastbilen.
"De här ligorna klättrar mellan fordonen i 85 kilometer i timmen medan mötande trafik rusar förbi i fullständigt mörker", säger Håkan Carlsson, chef för polisens nationella transportsäkerhetsgrupp i Göteborg. Foto: Polisen

Växande problem

Så kallade vägpirater har gjort sig kända i Sverige genom att längs med vägarna lura trafikanter med falskt guld. Vid flera tillfällen har bedrägerierna urartat i både hot och våld. Men här har piraterna inte avslöjats med att genomföra transportstölder, som är ett stort och alltjämt växande problem. Så sent som i december dömdes flera män i en polsk liga som stulit motorsågar från Husqvarnas lastbilar värda mångmiljonbelopp. För två år sedan avslöjades en liga från Baltikum som stulit över 100 långtradare i Europa - varav tre på Hisingen i Göteborg.
– Problemet är omfattande. De senaste åren har vi sett en ökning av transportstölder. Mellan vissa år har ökningen varit mycket stor, säger Håkan Carlsson som menar att stölderna på svenska vägar ofta är organiserade.
– Det finns flera exempel där våra mest kända kriminella organisationer ligger bakom. Och det finns utländska grupperingar som slagit till i Sverige.

"Våldskapitalet sprider sig"

Polisen ser en oroväckande trend av att ligornas metoder blir allt mer utstuderade - och våldsamma.
– Vi har sett hur våldskapitalet sprider sig när stöldmetoderna sprider sig mellan olika länder. Man stannar bilarna och rånar chaufförerna under vapenhot. Sedan binder man chauffören och slänger in honom bak i lastbilen. Då kör man till en annan plats och lastar över godset, säger Håkan Carlsson och tillägger att den här typen av grovt våld är mycket ovanlig mot svenska chaufförer.