Utmaningen: ta sig till jobbet utan bil

GT:s reporter Lasse Råde föll för elmopeden.
Foto: Jan Wiriden

Dags igen för Utmaningen -  att ta sig till jobbet utan bil. I årets kampanj uppmanas de 45 000 anställda inom Göteborgs Stad och alla privatanställda att ställa bilen minst en arbetsdag under vecka 39. GT:s reporter Lasse Råde har redan testat alternativen -  för att ta sig till jobbet så billigt och enkelt som möjligt. - Det får bli elmoppe hädanefter, konstaterar han.

Uppdraget lät enkelt från början -  att ta mig till och från jobbet på fem olika vis. Men promenaden på sammanlagt fyra mil var rätt knäckande. Överlägsen vinnare blir den billiga och miljövänliga elmopeden.


 Från nya bostaden strax söder om Billdal har jag tidigare mest kört bil till jobbet -  dyrt och inte speciellt miljövänligt. Dessutom gör rusningstrafiken, plus arbetet med att bredda stora vägen, att det lika gärna kan ta upp mot en timme, som det vanliga 25 minuter.

 Cykel är naturligtvis allra nyttigast och klart genomförbart. När jag cyklar min gamla trotjänare tar det närmare två timmar. Mycket frisk luft, doft av hav och naturupplevelser, utefter gamla Säröleden.

En halv arbetsdag

 Men två timmar i varje riktning blir ju en halv arbetsdag!?

 Och promenera är inte att tänka på egentligen. Visserligen klart njutbart när vi testar en solig sensommardag och vi mår bra av att vara riktiga hurtbullar. Men fyra timmar till jobbet -  nej tack!

 Med bussen från Snipen går det smidigt och enkelt -  trots att vi ännu inte kommit in i Västtrafiks nya system med betalningen. Miljövänligt, relativt snabbt och bra mycket billigare än bilen.

Föll för elmoppen

 Fast till slut föll vi för elmopeden. Den är registrerad som en EU-moped och får alltså inte köras på cykelbanor. Men de mindre vägarna vid sidan av stora leden är mindre trafikerade och riktigt behagliga att köra på.

 Enda risken är att moppen går så tyst att cyklister och flanörer som kan dra sig ut på vägen när de inte hör något mopedknatter kan ligga illa till.

 Fyrtio minuter är lika lång tid som med bussen -  och drifts-kostnaden blir löjligt låg.

 Fast då gäller det att ha elkontakt på jobbet -  annars orkar moppen inte hela vägen hem.

FAKTA

Med projektet Nya Vägvanor vill trafikkontoret inspirera och informera i syfte att få göteborgarna att välja alternativa resvanor.
Mellan 21 och 27 september utmanar Göteborgs Stad den offentliga sektorn och det privata näringslivet.
Redan har närmare 200 arbetsplatser anmält sitt intresse på nyavagvanor.se.
Förra året utmanades Göteborgs Stads 45 000 anställda av lika många personer från andra arbetsplatser i Göteborg. Göteborgs Stad förlorade utmaningen. Det var 10 000 personer från privata och statliga verksamheter som ställde bilen. Inom Göteborgs Stad var det bara 8 000.
Mer information och möjlighet att anmäla sitt intresse finns på nyavagvanor.se

Avstånd bostaden i Billdal till jobbet på Kungstorget: 
2,2 mil.

Cykel:
Inköp: 5 000
Driftskostnad 1 :-
Tid: 1 t 50 min.
Egen förbränning i kilocalorier: 700
Utsläpp gram koldioxid: 0

Gång:
Inköp: Skor 600 :-
Driftskostnad 0,20 :-
Tid: 4 t 15 min
Egen förbränning i kilocalorier: 850
Utsläpp gram koldioxid: 0

Buss
Inköp: Månadskort 435 :-
Driftskostnad: (16.50) 11 :- (Priset inom parantes är för en vanlig enkelresa. Det lägre priset är uträknat efter priset för ett månadskort.)
Egen förbränning i kilocalorier: 35
Utsläpp gram koldioxid ( i snitt 18 personer i bussen): 1 400

Bil
Inköp: 90 000 :-
Driftskostnad: 44 :-
Tid: 25 minuter
Egen förbränning i kilocalorier: 0
utsläpp gram koldioxid: 2200

Elmoped
Inköp: 17 000 :-
Driftskostnad: 0,5 :-
Tid: 40 minuter
Egen förbränning i kilocalorier: 0
Utsläpp gram koldioxid: 0