Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Upproret mot SDU:s hatfilm till Europa

Foto: Skärmdump från SDU:s film
Foto: Skärmdump från SDU:s film
Foto: Skärmdump från SDU:s film
Foto: Skärmdump från SDU:s film
Foto: Skärmdump från SDU:s film
Foto: Skärmdump från SDU:s film

Ett hatiskt budskap som kallas för "krigsförklaring" av politiska meningsmotståndare i sociala medier. I Sverigedemokraternas ungdomsförbunds nya film säger man bland annat att de ska "försvara nationalismen" och att "Europa blöder".

- Det är hårda ord, även för att vara SD. Men det faller inom ramen för deras retorik, säger Mikael Hjerm, forskare i sociologi och främlingsfientlighet.

HÄR ÄR SDU:S BUDSKAP - ORD FÖR ORD

"Europa tillhör oss"

Det här är en salut från den svenska ungdomen, till våra europeiska bröder och systrar.

Europa tillhör oss.

Europa har fött starka och fria nationer med rika och blomstrande kulturer. Vi har alltid hållit våra huvuden högt och varit stolta över vårt arv och vår historia.

På bara några decennier har allt det förändrats. De fria nationerna i Europa blir förslavade av EU. Politikerna ger bort vår suveränitet till byråkrater i Bryssel.

Ett sinnessjukt experiment med multikulturalism river sönder våra tidigare förenade nationer.

Europa blöder.

Vi har fått nog. Vi är generationen som älskar nationen och vi kommer alltid försvara den.

Gå med oss i kampen för att återta vår frihet mot den Europeiska unionen.

För ett Europa av länder och för friheten för alla människor.

Kort efter EU-valet publicerades SDU:s film där åtta ungdomar på olika europeiska språk förmedlar sitt hatiska budskap. Enligt Alex Bengtsson, vice ordförande i den antirasistiska stiftelsen Expo, är filmen plagierad av det franska högerextrema partiet Génération Identitaire.

I den säger ungdomarna i filmen bland annat att "det här är en krigsförklaring".

Men Gustav Kasselstrand, förbundsordförande för SDU håller inte med.

- Det är bara att se de båda filmerna och se att det är stora skillnader, säger han.

- Vi gjorde den här filmen som en hälsning från Sverige till EU-kritiska och invandrarkritiska ungdomar i hela Europa.

SDU:s film är enligt Alex Bengtsson även en uppmaning till Jimmie Åkesson.

Splittring inom partiet

- Filmen släpps precis efter valet när moderpartiet söker med ljus och lykta efter vem man ska samarbeta med. Så detta är en propagandafilm och en maktdemonstration mot dem där man visar att man vill vara en del av det högerextrema Europa och att man föredrar samarbete med franska partiet Front National, säger Bengtsson.

Han menar vidare att det också kan tyda på splittringar mellan ungdomspartiet och moderpartiet.

- Det är en jättetydlig splittring mellan SDU och SD. Kasselstrand (SDU:s ordförande) och hans gäng har ett politiskt projekt där de vill förändra SD med en återgång mot en mer ideologiskt förankrad nationalism som innehåller bland annat rasbiologi. Och det hymlar man inte med, säger Bengtsson.

Att Sverigedemokraternas ungdomsförbund använder den här typen av retorik har skrämt slag på många - något som inte minst syns på sociala medier. Prisbelönta reklamfilmsskaparen på reklambyrån King, Hedvig Hagwall Bruckner, säger till Resumé att hon även ser likheter i filmen med 30-talets Nazityskland.

- De är estetiskt lika med svartvitt, ungdomar som talar rakt in i kameran och pratar om unga generationen. Men det är viktigt att reflektera över att varför de väljer att vara lika. Vad är det de vill ha sagt. Det är inte bara för att de inte kan tänka, de är inte dumma i huvudet. De flörtar med ideologin och vill berätta underförstått att de ligger närmare nazisternas ideologier än vad de förmedlar utåt, säger hon och fortsätter:

- Det är uppenbart att de använder den nazistiska estetiken. Jag tycker att det är sjukt obehagligt. De har gått över gränsen.

Gustav Kasselstrand är inte förvånad över att filmen väckt reaktioner.

- Twittervänstern har drabbats av moralpanik. Det är inget nytt, det brukar de göra och det är inget jag bryr mig om överhuvudtaget. Det finns inget hat i filmen men jag är inte förvånad över att de läser in saker som vanligt folk aldrig skulle se, säger han.

Budskapet absurt

Mönstret som filmens budskap följer är stereotypiskt, säger Mikael Hjerm.

- Budskapet är absurt, men det är typiskt för sådana här partier. Förr innehöll budskapen ett ekonomisk hot, man sa att "invandrare tar våra jobb" och så vidare, men det fungerar inte lika bra i ett land som Sverige. Istället har man övergått till att prata om ett kulturellt hot, att invandringen hotar vår upplevda gemenskap och kultur, säger Hjerm.