Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Uppropet från ö-borna: Tusen har skrivit under

LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV.
Thomas Alm, ordförande ö-rådet på Rörö vill slippa orimliga restider.
Foto: Privat
Kommunstyrelsens ordförande i Öckerö kommun, Jan Utbult, KD, tog i förra veckan emot uppropet med nära 1 000 namnunderskrifter för bättre kommunikationer på öarna. De överlämnades av Hans Sandholt, Tomas Hafström, ordförande i Knipopla ö-råd, Thomas Alm, ordförande i ö-rådet på Rörö och Hyppelns samhällsföreningsordförande, Arne Johansson.
Foto: Kenny Genborg
Hyppeln.
Foto: PRESSBILD/ÖCKERÖ KOMMUN

Öckerö vill vara en levande skärgårdskommun.

Men missnöjet bland boende på Hyppeln, Rörö och Knippla blir allt större – de kräver tätare färjeturer och kortare pendlingstider.

Nära 1 000 öbor har skrivit på uppropet ”Tre öars överlevnad”.

– Vi behöver bättre kommunikationer så att vi kan pendla och bo här ute, säger Thomas Alm som bor på Rörö.

Boende på de tre Nordöarna i Öckerö kommun, Hyppeln, Rörö och Knippla, har gått samman i ett upprop för att få en vardag med rimliga restider till jobb, förskola och aktiviteter.

Thomas Alm, ordförande i Rörö ö-råd, beskriver oron för utvecklingen på öarna:

– De senaste tio åren har antalet invånare som bor här året runt minskat med mer än tio procent, 150 personer på de tre öarna tillsammans. Öarna avfolkas när det blir svårt att leva här som barnfamilj. Vi är rädda att ingen kan bo här om servicen försvinner. Fortfarande finns det kvar en skola och en butik på Rörö.

Och förutsättningen för att människor ska vilja bo kvar, och kanske flytta ut till öarna, är att det går att ta sig till andra öar och till Lilla Varholmen för vidare resa mot centrala Göteborg. Utan att det tar alltför lång tid.

Stort behov av smidig pendling

– Historiskt sett är det sjöfolk som bott här på öarna. Men alla de yrkesgrupperna försvinner. Folk har ett allt större behov av att kunna pendla, säger Thomas Alm och ger exempel på hur tidskrävande resorna kan vara:

– Folk som bor på Rörö och jobbar på Öckerö kan ha två timmar enkel väg till jobbet under en helg, trots att det bara är två kilometer fågelvägen. Detsamma gäller skolbarn som kanske ska i väg på någon fritidsaktivitet på Hönö/Öckerö. Det är inte rimligt att behöva lägga fyra till fem timmar på att vara med på en 45-minuters aktivitet.

Thomas Alm förklarar att resan till närmsta akutsjukhus, Sahlgrenska, kan ta över tre timmar en väg, om det skulle hända något som inte kräver ambulanstransport. 

Nära 1 000 namnunderskrifter

I förra veckan lämnades uppropet ”Tre öars överlevnad” med nära 1 000 namnunderskrifter till Jan Utbult, kommunstyrelsens ordförande på Öckerö.

700 av dem har lämnat personliga kommentarer och beskrivit praktiska svårigheter i vardagen.

– Vi vill att Öckerö kommun, Västtrafik, Färjerederiet och Trafikverket, som är beställare, ska samarbete på ett bättre sätt. Det behövs ett mer effektivt och sammanhållet trafiksystem, säger Thomas Alm.

Han konstaterar att Öckerö kommun riskerar att gå miste om mycket skattepengar om utflyttningen från öarna fortsätter.

De tre ö-råden på Hyppeln, Knippla och Rörö, har beräknat att det kan handla om 15 miljoner kronor i förlorade skatteintäkter.

”Vi delar ö-rådens oro”

– Vi delar ö-rådens oro för den minskade befolkningen på öarna, konstaterar Jan Utbult, kommunstyrelsens ordförande, och tillägger:

– Vi kommer att kontakta Trafikverket utifrån skrivelsen och framföra de synpunkter som framförts till oss.

Jörgen Sandström är operativ chef på Färjerederiet som är en enhet inom Trafikverket.

– Det är en konstant dialog med de som bor på Nordöarna. Restiderna är inget man kan göra något åt. Det är avståndet som avgör hur lång tid det tar med färjan. Turtätheten är en kostnads- och behovsfråga, säger han.

Senaste nytt om covid-19: