Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ungdomsgäng sprider skräck på tåg – facket kräver åtgärder

Dagens toppnyheter – inrikes
Facket kräver att arbetsgivaren agerar mot stöket.Foto: Eddie Löthman / Eddie Löthman

Stökiga och bråkiga ungdomsgäng sprider skräck bland personal och passagerare på tågen mellan Vänersborg och Göteborg. Det rapporterar Ttela

– Något måste göras, säger Christina Laage, fackligt huvudskyddsombud på Seko, till tidningen.

Fackförbundet Seko har under en tid legat på arbetsgivaren om att det krävs krafttag för att få till en bättre arbetsmiljö på tågen. De åtgärder som vidtagits har inte varit tillräckliga, menar man, och nu har Christina Laage begärt arbetsmiljöåtgärder enligt arbetsmiljölagen. 

Om problemen ändå inte blir lösta kan Arbetsmiljöverket vidta åtgärder, rapporterar Ttela.

– Något måste göras. Vi vill vara säkra på jobbet, säger Laage till tidningen.

Personal mår dåligt

Problemen med stök och bråk finns på flera sträckor, men enligt Christina Laage är läget värst på tågen mellan Vänersborg och Göteborg. Det händer att personal måste tas ur tjänst på grund av dåligt mående, hävdar huvudskyddsombudet.

Läget är värst på sträckan Vänersborg – Göteborg, enligt facket.Foto: CSABA BENE PERLENBERG

För att undvika hotfulla situationer vill personalen kunna arbeta två och två, alternativt ha vakter ombord på tågen. 

Mikael Lindskog är trafikchef på Götalandståg, som kör tågen på sträckan Vänersborg – Göteborg. Han säger till Ttela att man har genomfört åtgärder för att öka tryggheten på tågen.

”Ingen krigszon”

– Vi är lite förvånade över att den här begäran har lämnats in då vi har en löpande diskussion med våra skyddsombud i särskilda forum. Men det är kanske ett sätt att inför sina medlemmar poängtera att man är engagerade, och det är jättebra.

Lindskog vill också nyansera bilden av de stökiga tågresorna.

– Vi gör årligen 20 miljoner resor. Det är klart att det då och då uppstår dispyter. Men vi ska inte överdriva problemet, det är ingen krigszon på tågen. Fast varje tillbud är förstås ett för mycket för den enskilde medarbetaren, säger han till Ttela.