Undersköterskan Anna Skarsjö blev upprörd när hon såg annonsen. Foto: PrivatUndersköterskan Anna Skarsjö blev upprörd när hon såg annonsen. Foto: Privat
Undersköterskan Anna Skarsjö blev upprörd när hon såg annonsen. Foto: Privat
I jobbannonsen för undersköterskor står det bland annat att man ”ska kunna klockan”. Foto: SkärmdumpI jobbannonsen för undersköterskor står det bland annat att man ”ska kunna klockan”. Foto: Skärmdump
I jobbannonsen för undersköterskor står det bland annat att man ”ska kunna klockan”. Foto: Skärmdump

Undersköterskans ilska mot kränkande orden

Publicerad

Undersköterskan Anna Skarsjö, 44, reagerade starkt när hon såg jobbannonsen för äldreboendet.

Nu riktar hon skarp kritik mot texten i annonsen – som hon menar är nedvärderande mot yrkeskåren.

– Den genomsyras av ett sätt att se på oss och vilken inställning man har mot undersköterskor. Det är fruktansvärt, säger hon.

”Är ditt stora intresse att vinna tid för att hinna ta en rökpaus så behöver du inte söka detta arbete.”

Så stod det i en jobbannons för undersköterskor som publicerades på Partille kommuns hemsida. I annonsen, som riktade sig till undersköterskor, stod det bland annat:

”Vandrar du omkring hela dagarna som i ett töcken och är konstant trött? Då är det ingen idé att du söker arbete hos oss på Kullegården för vi tillhandahåller inte sängplatser åt våra medarbetare.”

Ett utdrag ur jobbannonsen.Foto: Skärmdump

Många, i synnerhet undersköterskor, har reagerat på formuleringarna i jobbannonsen. En av dem är Anna Skarsjö, undersköterska och avdelningsordförande på Kommunal väst.

– Jag trodde det var ett skämt, att det inte kan vara sant, säger hon.

– En arbetsgivare kan inte uttrycka sig så om våra grupper i Kommunal, om våra undersköterskor som gör ett otroligt viktigt jobb. Att vi ska kunna klockan och hantera en dator, kommunicera med människor och svara i en vanlig telefon. Är det de kvalifikationerna man behöver skriva ut i en annons när man söker en undersköterska? Det är skrattretande.

Här är ytterligare ett utdrag ur den borttagna annonsen.Foto: Skärmdump

Hur påverkar sådant synen på yrket?

– Den säger rätt mycket om vilken syn man har. Jag inbillar mig att de försöker vara ironiska eller roliga. Men den genomsyras av ett sätt att se på oss och vilken inställning man har mot undersköterskor. Det är fruktansvärt och jag blir upprörd när jag läser den.

Riktar kritik mot arbetsgivaren

Bland annat stod det skrivet i annonsen att arbetsgivaren ”erbjuder dig utbildning i hur en tvätt- och diskmaskin fungerar om detta är främmande föremål för dig”. 

Anna SkarsjöFoto: Privat

– Hur kan man överhuvudtaget skriva så? Vi har en treårig utbildning, utför avancerade uppgifter dygnet runt, året om. Vi är där i tid, stannar kvar om det inte kommer någon annan. Vi ställer upp och älskar vårt jobb som vi valt för att vi vill vara undersköterskor, säger Anna Skarsjö.

Enhetschefen: ”Ber tusen gånger om ursäkt”

Anneli Franzén, som skrev arbetsannonsen, är enhetschef på Kullagårdens äldreboende. Hon förklarar att annonsen nu är borttagen.

– Jag ber jättemycket om ursäkt. Det var tanklöst av mig. Jag försökte tänka nytt och det blev fel, och det är jag ledsen över. Det blev jättefel, säger hon. 

Franzén berättar att hon förstår att undersköterskor och andra kan ha blivit kränkta eller ledsna av annonsen.

– Det är jag ledsen för och ber tusen gånger om ursäkt. Jag har en fantastisk verksamhet och fantastisk personal.

”Det blev fel”

När personal kom över de kritiska reaktionerna på annonsen i sociala medier togs den omgående bort, förklarar Anneli Franzén.

– Det gör mig ledsen att jag, genom att ha formulerat mig på ett sätt, kan ha gjort min personal och andra undersköterskor ledsna.

Menade du att det är vanligt att undersköterskor använder mobilen på arbetstid eller inte kommer i tid?

– Nej! Nej, nej. Självklart är det inte så. Jag försökte tänka nytt och formulera en annorlunda annons, men det blev fel.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER