Kors, vilken kollektion. Kappahls senaste kollektion av underkläder Fifty shades of grey, väcker heta känslor hos kyrkan. Foto: KAPPAHL
Kors, vilken kollektion. Kappahls senaste kollektion av underkläder Fifty shades of grey, väcker heta känslor hos kyrkan. Foto: KAPPAHL

Underkläderna som gör att kyrkan ser rött

Publicerad

På onsdags släpps Kappahls underkollektion Fifty shades of grey - som gjorts i ett samarbete med författaren till den erotiska boktrilogin med samma namn.

Böckerna har uppmärksammats för de sexuella inslagen av bondage, sadism och masochism.

Men alla tycker inte att Kappahls samarbete är positivt.

- Det är så kusligt i vår tid att det kittlar och att det ses som häftigt, säger Skaras domprost Carl Sjögren.

På onsdag släpper Kappahl sin underkollektion som gjorts i ett samarbete med författaren av triologin Fifty shades of grey. De beskriver den som en exklusiv underklädeskollektion.

I kollektionen är referenspunkterna från boken genomgående, så att en initierad läsare ska se spår av böckernas karaktärer i underkläderna.

Böckerna har sålt i över 70 miljoner exemplar och handlar om en ung students relation med en rik entreprenör och deras sexuella relation med sadomasochistiska och dominanta inslag.

Samarbetet upprör

Skaras domprost Carl Sjögren har själv inte läst böckerna, men hört talas om dem.

Han tycker att det är negativt att företaget har ett sådant samarbete.

- Det är över gränsen. Det är kusligt att det kittlar och ses som häftigt. Människan är ju så fantastisk, och inte minst gåvorna som vi fått i kroppen som handlar om sex, det är bland det vackraste Gud gett oss: att få visa att vi älskar den andre, och då låta det bli så perverterad av sadism och så, det är djupt sorgligt bara, säger han och tillägger:

"Ondskan kittlar"

- Ondskan kittlar alltid, i alla människor är ondskan lite häftig, det finns någon attraktionskraft i det onda. Annars hade det inte funnits några böcker, för alla handlar om kampen mellan det onda och goda. Det är synd när det går över någon gräns till att inte vara sunt, när ondskan blir perverterad och det är kusligt ont. När det blir sadistiskt.

Ska vara flärdfullt

Carina Ladow på Kappahl säger att det handlar om vackra underkläder - och att reklamen inte ska kopplas samman med sadomasochistiskt sex.

- Vi är ett modeföretag och vill att kvinnan ska få vara lite flärdfull och ha vackra underkläder, vi tänker inte på någonting som har med sadomasochism att göra och det har heller aldrig varit vår tanke, säger hon.

Johanna Rapp
Johanna Rapp

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER