Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Underkläderna som gör att kyrkan ser rött

Kors, vilken kollektion. Kappahls senaste kollektion av underkläder Fifty shades of grey, väcker heta känslor hos kyrkan. Foto: KAPPAHL

På onsdags släpps Kappahls underkollektion Fifty shades of grey - som gjorts i ett samarbete med författaren till den erotiska boktrilogin med samma namn.

Böckerna har uppmärksammats för de sexuella inslagen av bondage, sadism och masochism.

Men alla tycker inte att Kappahls samarbete är positivt.

- Det är så kusligt i vår tid att det kittlar och att det ses som häftigt, säger Skaras domprost Carl Sjögren.

FAKTA

Sadosex i bok- en storsäljare i världen

Den erotiska romanen "Fifty shades of grey" - "Femtio nyanser av honom" - är del ett i en trilogi av E. L. James, och fler än 70 miljoner exemplar av boken har sålts.

Boktriologin handlar om den unga studenten Anastasia Steele relation med en rik entreprenör Christian Grey. De inleder en sexuell relation med sadomasochistiska inslag och andra sexuellt dominanta inslag.

Kappahls kollektion

Kappahl har i ett samarbete med författaren av triologin "Fifty shades of grey" designat en exlusiv underklädeskollektion som de själva beskriver ska andas elegans och sensualitet.

Kollektionen innehåller referenspunkter från boken med spår från böckernas karaktärer Christian Grey och Anastasia Steele.

På onsdag släpper Kappahl sin underkollektion som gjorts i ett samarbete med författaren av triologin Fifty shades of grey. De beskriver den som en exklusiv underklädeskollektion.

I kollektionen är referenspunkterna från boken genomgående, så att en initierad läsare ska se spår av böckernas karaktärer i underkläderna.

Böckerna har sålt i över 70 miljoner exemplar och handlar om en ung students relation med en rik entreprenör och deras sexuella relation med sadomasochistiska och dominanta inslag.

Samarbetet upprör

Skaras domprost Carl Sjögren har själv inte läst böckerna, men hört talas om dem.

Han tycker att det är negativt att företaget har ett sådant samarbete.

- Det är över gränsen. Det är kusligt att det kittlar och ses som häftigt. Människan är ju så fantastisk, och inte minst gåvorna som vi fått i kroppen som handlar om sex, det är bland det vackraste Gud gett oss: att få visa att vi älskar den andre, och då låta det bli så perverterad av sadism och så, det är djupt sorgligt bara, säger han och tillägger:

"Ondskan kittlar"

- Ondskan kittlar alltid, i alla människor är ondskan lite häftig, det finns någon attraktionskraft i det onda. Annars hade det inte funnits några böcker, för alla handlar om kampen mellan det onda och goda. Det är synd när det går över någon gräns till att inte vara sunt, när ondskan blir perverterad och det är kusligt ont. När det blir sadistiskt.

Ska vara flärdfullt

Carina Ladow på Kappahl säger att det handlar om vackra underkläder - och att reklamen inte ska kopplas samman med sadomasochistiskt sex.

- Vi är ett modeföretag och vill att kvinnan ska få vara lite flärdfull och ha vackra underkläder, vi tänker inte på någonting som har med sadomasochism att göra och det har heller aldrig varit vår tanke, säger hon.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!