”Personalen är jättetrött. Vi har överbeläggningar, mycket övertid, patienter som får ligga i korridoren”, säger Ulrika Olofsson. Foto: Privat”Personalen är jättetrött. Vi har överbeläggningar, mycket övertid, patienter som får ligga i korridoren”, säger Ulrika Olofsson. Foto: Privat
”Personalen är jättetrött. Vi har överbeläggningar, mycket övertid, patienter som får ligga i korridoren”, säger Ulrika Olofsson. Foto: Privat
Södra Älvsborgs sjukhus i Borås. Foto: NORA LOREKSödra Älvsborgs sjukhus i Borås. Foto: NORA LOREK
Södra Älvsborgs sjukhus i Borås. Foto: NORA LOREK

Ulrika slår larm: Patienter tvingas ligga i korridoren

Publicerad

Övertid, personal som överväger att sluta och patienter som tvingas ligga i korridorerna.

Nu larmar facket på Södra Älvsborgs sjukhus om situationen.

– Jag tycker det är bedrövligt att inte få förutsättningarna att göra ett bra jobb, säger sjuksköterskan Ulrika Olofsson.

Situationen på Södra Älvsborgs sjukhus (Säs) är så pass allvarlig att facket nu går ut och larmar, vilket SVT Nyheter Väst tidigare rapporterat om. Ulrika Olofsson från Borås är sjuksköterska och förtroendevald för Vårdförbundet på Södra Älvsborgs sjukhus.

Hon har arbetat på sjukhuset i 14 år och menar att den här våren varit extrem. En kraftig influensasäsong har bidragit.

– Vi har legat på högsta nivån, nivå fem, länge. Personalen är jättetrött. Vi har överbeläggningar, mycket övertid, patienter som får ligga i korridoren, säger hon.

Hon fortsätter:

– Hur värdigt känns det? Du är inlagd av någon anledning och har inte ens en dörr att stänga om dig. Det känns inte okej, säger Ulrika Olofsson.

”Inte okej att det ska vara så”

50 vårdplatser är just nu stängda och en hel kirurgiavdelning står obemannad, säger Ulrika Olofsson. Det gör att personal även får täcka upp för bemannade extraplatser.

– Jag tycker inte det är okej att vår arbetsmiljö ska vara så. Man kan få ansvara för att bemanna upp på en avdelning man aldrig satt sin fot på förut, säger Ulrika Olofsson.

 

LÄS MER: Patient till attack – högg vårdpersonal

 

– Jag pratade med en ny sjuksköterska på vårdavdelningen och frågade hur det känns. ”Det känns okej, i förrgår hade jag mitt första bryt”, svarade hon. De går alltså in med förväntningen att de ska gråta på grund av stressen, säger Ulrika Olofsson.

Facket ska ha fått indikationer på att personal överväger att säga upp sig.

– Japp, det har vi fått. Men jag vet inte någon exakt siffra, säger Ulrika Olofsson.

”Man kan inte vara nöjd...”

Karin Hederstierna är verksamhetschef på Medicinkliniken på Södra Älvsborgs sjukhus.

– Man kan inte vara nöjd när man har patienter i korridoren och personal som får slita jättemycket. Ingen arbetsgivare tycker det är en bra situation. Samtidigt kan vi inte stänga sjukhuset, vi måste ta hand om dem som kommer hit efter bästa förmåga, säger hon.

Vad gör ni för att förbättra situationen?

– Det här är inget man vänder på väldigt snabbt. På längre sikt handlar det om att försöka arbeta för en god arbetsmiljö och att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi planerar också för att undvika den här situationen nästa år. Vi har inte varit tillräckligt förutseende tidigare, säger Karin Hederstierna.

Relaterade ämnen
Christian Börjesson
Christian Börjesson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER