Två personer befaras ha dött i flygkraschen

Här är första bilden från platsen där flygplanet kraschade.
Foto: Marja Påve/SVT
Här kraschade postflyget. Två befaras ha mist livet.
Foto: Marja Påve/SVT
Planet lyfte från Gardemoen i Oslo under torsdagskvällen och hittades senare under natten kraschat i de svenska fjällen.
Foto: Flightradar24.com

Två personer befaras ha mist livet i den tragiska flygkraschen i svenska fjällen.

De första bilderna från haveriplatsen kommer från SVT:s team.

– Det som inte skall ska och inte får ske har de facto hänt, säger flygbolaget West Atlantics vd Gustaf Thureborn på en presskonferens i Göteborg på fredagen.

Vid 15-tiden uppgav polisen att man inte längre tror sig kunna hitta några överlevande.

Klockan 23.31 natten mot fredag kom ett mayday-larm från ett postflyg i de svenska fjällen, just vid norska gränsen. Planet, som var på väg med norsk post mellan Oslo och Tromsö, försvann strax därpå från radarn. Efter nästan fyra timmar, klockan 03.10, hittades haveriplatsen. Enligt Daniel Lindblad, presstalesperson på Sjöfartsverket, handlar det om ett "rejält haveri".

– Det är en väldigt tydlig nedslagsplats. Totaldiametern är cirka 50 meter och det är inga stora delar utan bara små fragment kvar av flygplanet, säger han enligt TT.

En 42-årig spansk kapten och en 34-årig fransk styrman befaras ha mist livet.

Ägs av West Atlantic

På fredagseftermiddagen meddelade Norrbottenspolisen att man inte tror att någon överlevt kraschen. Piloterna kunde inte skjuta ut sig från planet.

– Då är det inte jättestora chanser att någon har överlevt och därför har vi avbrutit LSO - det vill säga lagen om skydd av olycka, säger Maria Jakobsson, kommunikatör vid polisen i Norrbotten.

Flygplanet ägs av West Atlantic, som har sitt huvudkontor i Göteborg. På en presskonferens på fredagen sa vd:n Gustaf Thureborn:

– Det är första gången i West Atlantics historia vi har presskonferens om att det har inträffat en olycka. Det är med mycket stor sorg som jag måste informera om denna incident.

Prioriterar att stötta familjerna

Han berättar även att flybolaget står i ständig kontakt med piloternas anhöriga och ger dem all tänkbar stöttning under det pågående utredningsarbetet. Piloten som flög planet hade 2 050 timmars erfarenhet av att flyga den aktuella flygplanstypen. Styrmannen hade 900 timmars erfarenhet av att manövrera flygplanstypen.

– Vår högsta prioritet är självklart att stötta familjerna och vår personal i denna svåra stund. Vi är drygt 500 anställda i Europa, säger Gustaf Thureborn och fortsätter:

– Som flygbolag kommer vi att vara en liten del av en kommande stor utredning som kommer att genomföras av myndigheterna som är specialister på denna typ av utredningar. Självklart kommer vi att göra allt för att stödja denna utredning.

Vad som kan ha orsakat olyckan ville flygbolaget inte spekulera i på presskonferensen.

– Vi får verkligen hoppas att den svarta lådan hittas, säger Gustaf Thureborn.

Under fredagsförmiddagen kom polisen, fjällräddare och räddningstjänst fram till platsen i Lapplandsfjällen där postflygplanet störtade i natt, uppger polisen. De tog sig dit i helikopter.

Skickar utredare

Jonas Bäckstrand, generaldirektör på Statens haverikommission, säger till TT:

– Vi ska skicka utredare till olycksplatsen. Förhoppningsvis är de där i morgon. Vi ska undersöka vraket och försöka hitta de svarta lådorna.

Utredningen bedrivs i samarbete med norrmän, men utredningen är i huvudsak svensk enligt Jonas Bäckstrand. Enligt TT har haverikommissionen hittills inte kunnat hitta något onormalt med flygningen.

Jonas Bäckstrand ser heller inga likheter med det norska Herculesplan som kraschade mot Kebnekaise 2012, annat än att de ägde rum i fjällmiljö.

– Det körde in i ett berg medan något har hänt på det här planet, även om det är oklart vad, säger han till TT.

Inlett förundersökning

Under fredagen har polisen även inlett en förundersökning gällande brott om luftfartslagen, och en om brott mot arbetsmiljölagen.

– Det handlar om att ta reda på vad som har hänt. Om man har vidtagit försiktighetsåtgärder för att inte orsaka olyckor. Det är precis som vid en trafikolycka, säger Maria Jakobsson, kommunikatör på polisen i Norrbotten.

Vad som kan ha orsakat kraschen vill polisen inte spekulera om, men det står klart att piloterna inte hade någon chans att ta sig ur planet på dess väg ner mot fjällen.

– Enligt flygbolagets uppgifter ska det inte vara möjligt med den här typen av flygplan. I och med det är det inte så stor chans att man hittar någon överlevande, säger Maria Jakobsson.

Sökandet avbrutet

Vid 15-tiden meddelade hon att polisen avbrutit sökandet.

– I och med att vi kännedom att det inte går att skjuta ut sig från planet, så är möjligheterna för att någon ska ha överlevt flyghaveriet väldigt liten. Där av blir det i stället en vidare utredning för att ta reda på vad som har hänt. Det är en överhängde fara att det inte går att rädda människoliv, säger Maria Jakobsson.

Polisen planerar att återuppta arbetet vid det störtade flygplanet under lördagen.

– Det är väldigt mörkt ute nu och vi har inte fått fram all utrustning som krävs att kunna arbeta i mörker. Det är en del transporttid till olycksplatsen, säger Maria Jakobsson.

Planet som har störtat tillverkades 1993. Enligt West Atlantic har det flugit 38601 timmar och gjort 31036 landningar.

Störtade planet

Det saknade planet tillverkas av kanadensiska Bombardier och har beteckningen Candair CJR 200.

Planet fraktar post och hade två piloter i besättningen.

Det är ett förhållandevis stort plan.

Längd: 26.77 meter

Mått över vingarna: 21,21 meter

Höjd: 6,22 meter.

Om det hade varit utrustat för passagerartrafik skulle det troligen ta 44-50 passagerare och ha en besättning på tre-fyra personer bestående av två piloter och en-två personer i kabinen.