Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Glassen ändrar utseende efter kritiserade symbolen

Från 2020: Triumfglassen kan sluta säljas – efter starka reaktionerna
Glassen Sitting Bull kommer få ett nytt utseende.
Foto: GT
Felix Müntzing är marknadschef på Triumfglass.
Foto: Triumf Glass

Triumfglass har fått kritik för utseendet och namnet på glassen Sitting Bull. 

Nu kommer de att ändra utseendet på förpackningen, skriver SVT Väst.

– Det vi upplevde att folk reagerade mest på var användningen av figuren i kombination med förpackningen. Vi har gjort om designen och tonat ned den kopplingen nu, säger Felix Müntzing, marknadschef, till SVT. 

Glassen Sitting Bull, som producerats av Västsvenska Triumfglass i närmare 40 år, fick redan under förra sommaren kritik för att använda en stereotyp bild av den amerikanska ursprungsbefolkningen.

Reaktionerna kom på sociala medier. En av de som uttalade sig var också debattören Antonie Grahamsdaughter, som själv tillhör den nordamerikanska ursprungsbefolkningen. Hon tyckte då, rapporterade SVT, att Sitting Bull, som var ledare för urfolksstammen Sioux på 1800-talet, blir till ”en avhumaniserad karikatyr på den här glassen” och att det ”är skamligt”.

Glasstillverkaren övervägde då att antingen döpa om glasen, byta utseende på den eller att helt sluta sälja den.

”Vi har gjort om designen”

Man har nu landat i att ändra utseendet på förpackningen, skriver SVT Väst. 

Felix Müntzing, som är marknadschef på Triumfglass, säger till SVT att de upplevt att det är kombinationen mellan figuren och och förpackningen som människor mest reagerat över. 

– Vi har gjort om designen och tonat ned den kopplingen nu, säger han. 

Namnet kommer dock att vara kvar framöver. 

– Det kändes ändå rätt för oss som ett litet familjeföretag, säger Felix Müntzing, till SVT.

Frölunda ska byta logotyp 

Hockeylaget Frölunda har sedan i höstas bestämt att de ska ta bort sin logga till förmån för en ny och dessutom sluta använda ordet ”indians”. 

– Vi vill att omvärlden ska prata väl om oss och vi har ett stort ansvar som vi vill leva upp till, har Frölundas ordförande Mats Grauers sagt tidigare. . 

– Det här beslutet som styrelsen har tagit är nog ett av de svåraste beslut som vi har tagit någonsin. Det är både känslor, ekonomi och annat inblandat. Vi i Frölunda har alltid föreningens bästa för ögonen och det är vår uppgift att alltid ha det.

Den nya loggan ska bli klar till säsongen 2022/2023.

Förra året bytte också NFL-laget Washington Redskins namn efter liknande kritik.

SE FLER NYHETER: Positiva trenden på  Iva: Inga patienter

Glädje hos NU-sjukvården • Bara 16 intensivvårdas i hela VG-regionen