Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tre barn dog – föraren utan mat hela resan

Foto: NISSE SCHMIDT/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: NISSE SCHMIDT/TT / TT NYHETSBYRÅN

Tre ungdomar från västsvenska Skene miste livet i den svåra olyckan i Sveg för knappt ett år sedan. 

Nu slår Statens haverikommission fast att det inte var något tekniskt fel på bussen. 

Med stor sannolikhet var föraren påverkad av trötthet när olyckan inträffade.

– Men det är väldigt olyckligt att peka ut föraren. Det handlar om en systembrist i hela vägtransportbranschen, säger Helene Arango Magnusson, ordförande i haverikommissionen.

Ungdomarna från Ängskolan i Skene var på väg till Klövsjö  för att åka skidor med skolans idrottsklubb när den svåra olyckan inträffade utanför Sveg den 2 april 2017. 

Ombord på bussen fanns 52 ungdomar och sex lärare.

Två pojkar och en flicka avled. Flera fick livshotande och allvarliga skador, andra klarade sig med lättare skador.

Statens haverikommission, SHK, har utrett orsaken bakom olyckan. Bland annat skulle den tekniska undersökningen ge svar på om det var något tekniskt fel på bussen som bidrog till olyckan.

Inget tekniskt fel på bussen

Nu har slutrapporten från SHK kommit och där slås fast att det inte var något tekniskt fel på bussen.

Sannolikt ska chauffören ha varit påverkad av trötthet på en nivå som medför kraftigt nedsatt vaksamhet och stor risk att somna, skriver SHK i rapporten. Man menar att  sättet som bussen körde ner i diket på är typiskt för olyckor där föraren haft just nedsatt vaksamhet.

Rapporten visar också att chauffören varken ätit eller druckit under färden. Han försökte dock stanna vid rastplatser flera gånger för att få i sig något, men det var inte nattöppet någonstans.

SHK skriver i rapporten att Bergkvarabuss följt reglerna och hållit sig inom ramen för lagen vad gäller körningen.

 

LÄS MER: Jenny förlorade sin 14-årige son i olyckan: ""Jag är oerhört besviken på bussbolaget"

 

"Har följt lagstiftningen"

– Vi planerar naturligtvis alla våra resor utifrån vad lagen tillåter. Vi har följt den lagstiftning som finns och rättat oss efter den, säger Simon Sandberg, marknadschef på Bergkvarabuss till Borås Tidning.

Han vill enligt tidningen inte kommentera vad SHK skriver i rapporten om att det var sättet resan planerades på som gjorde att föraren med stor sannolikhet påverkad av trötthet.

–  Det är ingenting som jag vet med säkerhet, så det vill jag låta vara osagt. Det är väldigt svårt för någon annan än föraren att ta ställning till, säger han till BT

Lagen ingen garanti för säkerhet

Haverikommissionen konstaterar i rapporten att lagstiftningen inte garanterar trafiksäkerheten.

– Det vi har sett är att bussföretaget enbart utgått från arbetstids- och kör- och vilotidslagstiftning när man planerat uppdraget. Så länge de legat inom ramen för vad som är tillåtet tycker de att det är okej. Vi tycker att man bör göra en fördjupad riskanalys när det gäller nattarbete, säger Helene Arango Magnusson, ordförande i haverikommissionen.

Hon menar att reglerna invaggar bussföretagen, inte bara Bergkvarabuss, i en falsk tro om att man kör säkert.

"Särskilda risker med nattkörning"

– Det innebär alltid särskilda risker med nattkörning. Bolaget har själva identifierat som en åtgärd att alltid ha två förare på långa nattkörningar. En viktig åtgärd, säger hon.

Helene Arango Magnusson berättar att chauffören, som normalt brukar köra dagtid, fick uppdraget sent på fredag eftermiddag. Han hade kört buss tidigare under veckan och fick nu en förkortad veckovila.

– Han försökte sova extra och han tog sedan pauser och följde sina körtidsregler under den aktuella körningen. Men det räcker inte. Människan är biologiskt konstruerad så att man efter en lång monoton körning kommer att vara väldigt trött framåt morgontimmarna, säger Helene Arango Magnusson.

"Olyckligt om chauffören pekas ut"

Hon säger att hon tycker det är olyckligt om chauffören efter rapporten pekas ut som ansvarig för olyckan:

– Det är väldigt olyckligt. Vi utreder inte skuld och avsikt utan bakomliggande faktorer. Varför var han trött? Hur planerar man den här typen av uppdrag? 

– Det är en systembrist i hela vägtransportbranschen det här, fortsätter Helene Arango Magnusson. Man måste också beakta att marginalerna att begå misstag har varit väldigt små på den här vägen, som har smal vägren och branta slänter. Vägen har haft en låg säkerhetsstandard. Det har räckt med ett ögonblick av ouppmärksamhet för att det ska gå illa.

Direkt olycksorsak inte fastställd för bussolyckan i Sveg

Haverikommissionen har inte kunnat fastställa den direkta orsaken till varför bussen körde av vägen men konstaterar att flera faktorer bidrog till att den blev så allvarlig. En av dem är att många ombord saknade bälte.

 

GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android 

 

Chauffören har sedan tidigare varit misstänkt för vållande till annans död, vållande till kroppsskada och för vårdslöshet i trafik. Han har förnekat brott och menat att det var vägens dåliga skick som bidrog till olyckan.

Ska fatta beslut om åtal

Nu ska Mikael Bäckström, kammaråklagare vid åklagarkammaren i Östersund, fatta beslut om åtal ska väckas eller inte.

Han har sagt till TT att polisen ska komplettera utredningen "i vissa avseenden" och att beslut i åtalsfrågan kommer så snart detta är klart.

Haverikommissionen kommer att ge en rad rekommendationer till regeringen efter vad man kommit fram till i utredningen.

Bland annat kommer SHK att rekommendera regeringen att de ska finnas krav på "bältespåminnare" i bussar, skriver Borås Tidning. Av passagerarna ombord använde bara 28 procent bälten.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!